Dit is een mededeling namens de stad New York.

New York = Carrie Bradshaw.
New York = Manolo Blahnik
New York = winkelen
New York = vrienden die een appartement delen dat groter is dan wat een zakenbankier zich kan veroorloven.

New York is dus niet Law & Order
New York heeft niets met CSI te maken
New York weet niet eens waar die Phone Booth uit de film staat
New York kent geen Taxi Drivers.
cvr_pepsi.jpg
Tot zover wat de stad New York je graag wilt laten geloven. Het sluit allemaal perfect aan op de reclamecampagne die nog meer toeristen naar de stad moet lokken. “Voor sommige mensen is New York hetzelfde als Sex and the City en de beste schoenen in de wereld”, zegt George Fertitta in The New York Times. „Ze willen zien waar Carrie Bradshaw op de stoep zat.”

Het zijn er al een aantal. Vorig jaar kwamen 44 miljoen toeristen naar New York, een derde meer dan zo goed als bijna tien jaar geleden. Over acht jaar moeten het er 50 miljoen zijn (dat betekent 137.000 verse per dag).

Dat hogere aantal halen hoeft niet moeilijk te zijn, volgens Fertitta, de nieuwe reclameman van de stad. Zijn theorie: als de stad nu al zoveel toeristen trekt zonder daar echt veel reclame voor te maken, hoeveel moeten er dan te trekken zijn met een kleine investering?

De stad trekt 50 miljoen dollar uit voor het verbeteren van New Yorks imago. Welke vooroordelen met dat geld bestreden worden? New York is onveilig. New Yorkers zijn onbeschoft. New York is duur.

Alles is relatief (en dat de dollar minder waard wordt ten opzichte van de euro helpt ook). New York heeft in Europese steden posters laten ophangen met de tekst ‘SHOP while the dollar drops. Now is the time to bring your euros to New York City’ (wie heeft ze al gezien?). En in Nederland opent de stad een nieuw kantoor, volgens The Times. Is ook niet gek: Nederland staat op nummer tien van de topleveranciers van toeristen. De stad bedankt dan ook Net5.