De Seta Retrospectief

In het kader van het jaarlijkse programma van nieuwe Italiaanse cinema in het Filmmuseum te Amsterdam, wordt in deze jubileumeditie een retrospectief gewijd aan Vittorio de Seta (1923, niet te verwarren met voornaamgenoot Vittorio de Sica). De Seta begon in de jaren vijftig met het maken van korte documentaires. Je zou hem de Italiaanse Haanstra kunnen noemen. Beiden legden de folklore van hun land vast in zowel documentaires als speelfilms. De Seta filmde het liefst de volkscultuur op Sardinië en Sicilië, en in de Zuid-Italiaanse provincie Calabrië.

De primitieve manier van leven bleef in deze streken eeuwenlang onveranderd: vissen in kleine bootjes (Contadini del mare, Pescherecci), het hoeden van schapen in onherbergzaam gebied (Pastori di Orgosolo), rituelen – zoals het door De Seta vastgelegde meifeest in I dimenticati – en de constante dreiging van vulkaanuitbarstingen (Isole di fuoco). In een recent interview zei De Seta over zijn antropologische manier van werken: ,,Ik voelde dat deze wereld zou verdwijnen en daarom moest worden vastgelegd.’’

Het zijn prachtige documenten, gefilmd in kleur en breedbeeld, die tijdens het retrospectief aan zijn speelfilms voorafgaan.

New Italian Cinema Events (N.I.C.E). 1 t/m 7 maart; Retrospectief Vittorio de Seta. 8 t/m 11 maart. In: Filmmuseum Vondelpark, Amsterdam.