Brouwerij Inbev zet meer bier af, maar niet in Europa

De Belgische bierbrouwer Inbev, de grootste bierbrouwer ter wereld (in volume), verhoogde het afgelopen jaar wereldwijd zijn omzet en winst, ondanks dalende verkopen in West-Europa. Vooral in Latijns-Amerika, Oost-Europa en Azië verkocht Inbev meer bier, zo maakte het bedrijf vanochtend bekend.

De alcoholconsumptie in Europa neemt sinds enkele jaren af, en bovendien wordt er vaker sterkedrank en wijn in plaats van bier gedronken. In Rusland en China groeit de bierconsumptie juist sterk.

Inbev heeft het afgelopen jaar 5,9 procent meer bier verkocht, waardoor de omzet met 7,9 procent steeg naar 13,3 miljard euro. De hogere omzet leidde tot een 20 procent hogere nettowinst, die op 3,2 miljard euro uitkwam.

De belangrijkste merken van Inbev zijn het Braziliaanse Brahma, het Duitse Beck’s, het Nederlandse Dommelsch en de Belgische bieren Stella Artois, Hoegaarden, Jupiler en Leffe.

De omzet steeg vorig jaar vooral door de sterke groei in Oost-Europa en Azië. In China werd 8 procent meer bier verkocht, in Rusland 16 procent en in Oekraïne 17 procent. Ook concurrent Heineken heeft grote belangen in Oost-Europa en Rusland. In dat laatste land verkoopt Heineken nu zelfs zijn meeste bier.

De enige markt die daalde was West-Europa. Daar verkocht Inbev 0,5 procent minder, in het laatste kwartaal van 2006 was de teruggang zelfs 1,9 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2005. Vooral in Groot-Brittannië en België daalde de afzet van Inbev-bier.

De productiegroei van Inbev, met bijna 6 procent tot 247.000 hectoliter bier, bleef achter bij de groei van concurrent Heineken. De productie van die brouwer groeide met 11 procent tot 112 miljoen hectoliter bracht.

Financieel bestuurder Felipe Dutra van Inbev wilde niet reageren op „marktgeruchten” die vorige maand ontstonden over gesprekken tussen Inbev en de Amerikaanse brouwer Anheuser Busch. De twee brouwers zouden fuseren, of een andere vorm van samenwerking aangaan. De combinatie zou op afstand de grootse brouwer ter wereld worden. Inbev is de grootste brouwer in volume, maar Anheuser Busch is de brouwer met de hoogste omzet. Heineken is in volume nummer vier, in omzet nummer drie.

Onlangs sloten de twee brouwers wel al een overeenkomst, waarbij Anheuser Busch enkele merken van Inbev zou distribueren in de VS. Anheuser Busch heeft al zo’n contract met Grolsch.