Het zoveelste jaar van de waarheid

Wessanen kan opnieuw zijn omzet- en winstdoelen niet halen. Dat valt private-equityinvesteerders ook op.

Ze willen praten met de top of het niet wat sneller kan.

De loempiafabriek van Beckers, een van de merken van Wessanen, in Katwijk. Foto Rien Zilvold Katwijk beckers loempiafabriek foto rien zilvold Zilvold, Rien

Weer moeten aandeelhouders van voedingsconcern Wessanen wachten. De winst van het bedrijf groeit niet volgens plan en het duurt langer tot zijn groothandel in de Verenigde Staten geld opbrengt. En opnieuw belooft het concern dat volgend jaar echt verbetering zal optreden.

De omzet van Wessanen, onder meer bekend van de merken Beckers en Zonnatura, kwam vorig jaar uit op 1,6 miljard euro. Dat betekent een daling van 6 procent ten opzichte van 2005. Door het afstoten van een onderdeel dat huismerken maakt, kon de nettowinst stijgen van 25 naar 32 miljoen euro.

Wessanen staat al jaren bekend om de winstwaarschuwingen, herstructureringen en affaires. Voormalig topman Mac Zondervan besloot in mei 2003 geleden op te stappen na zes winstwaarschuwingen. Op zijn laatste dag nam hij passend afscheid met een zevende winstwaarschuwing.

Zijn opvolger Ad Veenhof ging daarna meteen heftig reorganiseren. Hij kwam in het najaar van 2003 met een vierjarenplan. Beleggers werd groei van marges, omzet en nettowinst beloofd.

Dat vierjarenplan loopt eind dit jaar af. Maar naarmate Wessanen dat punt nadert, begint het bedrijf opnieuw met winstwaarschuwingen. Augustus vorig jaar liet Wessanen weten dat de omzet van de Europese merkproducten en de Amerikaanse groothandel „ietwat achterblijven” bij de verwachting. Die twee onderdelen zijn verreweg de belangrijkste van de onderneming: ze zijn samen goed voor 80 procent van de omzet.

Drie maanden later moest hij opnieuw zijn verwachtingen voor 2006 bijstellen. Behalve de groothandel in de Verenigde Staten zou ook de Europese groothandel zijn doelstellingen niet halen. Ook een tegenvaller was dat de winstmarge in het derde kwartaal niet verder kon stijgen. Bovendien moest Wessanen aan het eind van vorig jaar onverwachts 3,3 miljoen euro aan bijzondere lasten afboeken in verband met de afronding van het tweede herstructureringsplan van Veenhof.

Als aan het einde van dit jaar het vierjarenplan afloopt, zijn drie van de vier doelen gehaald, merkte hij gisteren op bij de presentatie van de jaarcijfers. Probleem: Wessanens belangrijkste onderdeel, de Amerikaanse groothandel, zou die doelstelling missen. Deze tak, Tree of Life genaamd, is goed voor 60 procent van de omzet van het bedrijf.

De bestuursvoorzitter wilde voor Tree of Life in 2007 een omzetgroei van 4 procent behalen, maar weet nu al dat dat niet lukt. Zelfs niet bij een gemiddelde marktgroei in de VS die dubbel zo groot is. Toch blijft Wessanen zonnig kijken naar de toekomst. In welk jaar is niet duidelijk, maar „ooit zullen we die gemiddelde marktgroei in de VS wel halen”, verwacht Veenhof.

De kans is aanwezig dat private-equityfirma’s – de grote investeerders die bedrijven graag van de beurs halen om ze daarna te kunnen reorganiseren – minder geduld hebben. Zij zien mogelijkheden om Wessanen beter te laten presteren. Ze willen hierover praten met het management. Enkele partijen hebben zich al gemeld, maar onbekend is of ze een aandelenbelang hebben in het bedrijf. Tot nu toe zegt de top van Wessanen de bemoeienis van private-equitybedrijven niet nodig te vinden.

Wessanen bestaat uit vier onderdelen in twee continenten – wat mogelijkheden tot opsplitsing biedt. Bovendien is 32 miljoen euro winst over 2006 bij een omzet van 1,6 miljard euro bescheiden.