Afgeslankt CSM boekt eenvijfde hoger resultaat

De omzet van voedingsmiddelenproducent CSM bleef vorig jaar stabiel met 2,4 miljard euro, maar het resultaat is met 21 procent toegenomen tot 155 miljoen euro.

Dat heeft de onderneming, die vooral bakkerij-ingrediënten produceert, vandaag bekendgemaakt. De betere resultaten waren in lijn met verwachtingen van analisten. De koers van het aandeel CSM zakte vanochtend op de Amsterdamse effectenbeurs 2,6 procent naar 25,98 euro, iets slechter dan de Midkap-index waarin het aandeel is opgenomen.

CSM is sinds 2005 bezig met een omvangrijk herstructureringsprogramma. Dat was mede het gevolg van druk van enkele grootaandeelhouders, waaronder de hedgefondsen Hermes, Centaurus en Franklin. Zij vonden dat CSM een aantal onderdelen moest afstoten en efficiënter moest werken. Ook zou een gedegen strategisch plan ontbreken.

De afgelopen anderhalf jaar heeft CSM de verkoop van twee van zijn vier divisies aangekondigd. Eerst de snoepdivisie, met merken als Venco, Redband, Sportlife en King, daarna de suikerdivisie. Het concern wacht nog op toestemming van mededingingsautoriteit NMa voor de verkoop van de suikerdivisie aan Cosun. Die wordt in juni van dit jaar verwacht.

In de tussentijd werd ook topman Jaap Vink vervangen door een ex-manager van levensmiddelenbedrijf Unilever, Gerard Hoetmer.

CSM heeft nu nog twee divisies, die met een herstructureringsprogramma efficiënter moeten werken en meer winst moeten maken. In de plannen voor eind 2008 dient de winstmarge te stijgen van 5,4 procent in 2005 tot 8,5 procent in 2008. Vorig jaar haalde CSM een winstmarge van 6,4 procent.

Hoetmer wil die verbetering bereiken door sluiting van fabrieken in Groot-Brittannië en Frankrijk, reorganisaties in Groot-Brittannië en Duitsland en het opzetten van Europese organisaties voor inkoop en onderzoek.

In totaal moeten de maatregelen op jaarbasis 110 miljoen euro opleveren. De plannen kosten ruim 1.000 werknemers hun baan. Hoetmer zei vanochtend dat de reorganisatie volgens schema verloopt.