Zoekmachinevriendelijk leren schrijven

Zoekmachines spelen een grote rol bij het trekken van bezoekers naar sites of weblogs. Journalisten spelen daar nu op in. Met simpele trucs als effectieve koppen neemt de populariteit van sites toe. En dat juichen adverteerders toe.

Zoekmachines zijn belangrijk voor krantensites en weblogs. Steeds meer bezoekers komen binnen via Google en andere zoekmachines. Redacteuren en webloggers spelen daar op in door koppen en intro’s zodanig aan te passen dat zoekmachines artikelen makkelijker kunnen vinden. Elke bezoeker is immers ook van waarde voor de adverteerders op de site.

In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is het al praktijk dat journalisten een cursus zoekmachine-optimalisatie volgen om te leren hoe ze hun artikelen zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor zoekmachines. The Boston Globe is de vijftiende krant in de Verenigde Staten. De webeditie Boston.com staat echter op vier als het gaat om best bezochte Amerikaanse krantensites. „Door het maken van speciale koppen voor de online krant die trefwoorden bevatten die populair zijn bij Google trekt de krant regelmatig meer bezoekers dan grotere dagbladsites van de Chicago Tribune en Wall Street Journal”, zegt redacteur David Beard op de internetnieuwssite News.com.

Ook koppen van artikelen van de Britse kranten The Times en The Sunday Times worden aangepast voordat ze op de webeditie Times Online verschijnen. Tussen de 30 en 60 procent van de lezers van Times Online komt tegenwoordig via zoekmachines op de site. Vorig jaar heeft de internetredactie een cursus zoekmachinemarketing gevolgd en onlangs is de website en het publiceersysteem van de Times Online vernieuwd om beter aan de wensen van zoekmachines tegemoet te komen. „We moeten erkennen dat zoeken de basis is van veel gedrag op het web”, zegt uitgever Zach Leonard op News.com. „Kranten die dat niet begrijpen, zullen niet overleven.”

Ook in Nederland is zoekmachinemarketing in opmars. Onlangs volgden journalisten van De Telegraaf en VNU een cursus ‘Schrijven voor Google’ bij Hans Postma van internetbureau Entopic. „Journalisten moeten anders leren denken”, zegt Postma. „Tijdens de cursus laat ik ze hun eigen artikelen terugzoeken via Google News. Dat lukt vaak niet en dan leg ik uit wat ze anders moeten doen.” Het is belangrijk dat het onderwerp van het artikel in de kop en in de titel van de webpagina terugkomt, legt Postma uit.

Postma vindt het niet vreemd om artikelen aan te passen zodat Google ze beter kan vinden. „Als een lezer een tijdschriftenkiosk binnenstapt, beslist hij binnen één seconde of hij een bepaalde krant koopt. Bij die beslissing spelen koppen een belangrijke rol. Google moet je zien als een virtuele kiosk. Ook daar zijn koppen belangrijk.”

Culinair journaliste Karin Luiten is een paar maanden geleden begonnen met het aanpassen van koppen op haar weblog Koken met Karin om zo haar artikelen ‘Google-vriendelijker’ te maken. Als test gaf ze haar recepten andere namen: niet meer ‘Spaghetti met gehaktballen in tomatensaus’, maar ‘Recept Italiaans’ of ‘Recept Spaghetti.’

Ze deed dit op advies van Stephan Fellinger, directeur van webloguitgeverij Blogo. Het werpt vruchten af. Het bezoek aan haar website is de afgelopen maanden verdubbeld. Uit statistieken blijkt dat 75 procent van de nieuwe bezoekers via Google komt.

„We schatten dat tussen de 25 en 50 procent van de groei te danken is aan de keuze van zoekwoorden”, zegt Luiten. „Mijn top- 20 van meest populaire zoektermen bestaat voor 25 procent uit combinaties met het woord recept”. Haar nieuwe koppenstrategie zorgt er wel voor dat haar weblog saaier oogt. Het komt voor dat op één pagina vier keer de kop ‘Recept soep’ voorkomt.

Jeroen Doorn, adjunct-hoofdredacteur van Webwereld, vindt het „onzinnig” om Google de boventoon te laten voeren. „Bij het schrijven van koppen en teksten houden we niet bewust rekening met Google. De inhoud prevaleert.”

Webwereld concentreert zich meer op de techniek om zo hoog mogelijk te scoren bij Google. Doorn: „Technisch gezien zijn we voortdurend bezig om Webwereld ‘zoekmachinevriendelijk’ te maken. Denk bijvoorbeeld aan het terugkeren van de kop in het webadres: dat vinden zoekmachines prettig en dat zie je terug in de zoekresultaten.” Webwereld, dat al elf jaar bestaat, wil meer dan een enkele keer heel veel bezoekers trekken. „Uiteindelijk wil je niet alleen lezers krijgen via een zoekmachine, maar ook behouden. Door geforceerd voor een techniek te gaan schrijven worden je artikelen kwalitatief minder en is de kans vele malen kleiner dat je een lezer behoudt, of erger, kan je diegene zelfs afschrikken waardoor je meer kwaad doet dan goed”, zegt Doorn.

    • Marie-José Klaver