Politiek verslaat kantoorhumor

Het ging niet om een bizar auto-ongeluk, een spectaculaire valpartij of flauwe kantoorhumor, maar om een politieke boodschap. Een campagnefilmpje van de SP voor de Provinciale Statenverkiezingen werd binnen 72 uur liefst 500.000 keer bekeken.

SP-lijsttrekker Jan Marijnissen brengt in deze zogenoemde viral movie een persoonlijke ode aan een ieder wiens naam en mailadres zijn ingevuld op een speciale website, www.houjannietvoorjezelf.nl. Viral marketing heet deze reclametechniek, die gebruik maakt van het gegeven dat mensen via e-mail elkaar grappige filmpjes, foto’s, spelletjes en teksten sturen. Vaak zijn dat vrienden, familie of collega’s.

De SP noemt zichzelf de eerste politieke partij die mensen benadert met zo’n op de persoon toegesneden filmpje. „Het is een goedkope manier om veel mensen te bereiken”, zegt communicatie-adviseur Nico Koffeman, die deel uitmaakt van het campagneteam van de SP. „Bekenden sturen filmpjes naar bekenden. De ontvanger staat daardoor positief tegenover zo’n filmpje.”

Het ideaal van iedere campagneleider is één op één contact tussen kiezer en lijsttrekker. „Met onze nieuwste viral movie komen we in de richting”, zegt campagneleider Hans van Heiningen. Twee keer eerder maakte de SP zulke filmpjes, niet eerder was het bereik zo snel zo groot. „De olievlekwerking is maximaal”, concludeert Koffeman. Het eerste SP-filmpje, gelanceerd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in 2006, trok in een week 100.000 bezoekers. Het vorige mislukte min of meer. „We hadden geen ervaring”, zegt Koffeman. Al doende leerde hij dat humor nauw luistert, een filmpje niet te lang mag duren, het concept niet te ingewikkeld moet zijn en technische mankementen taboe zijn. Doel van het filmpje is kiezers naar de SP-website te lokken. Van Heiningen: „Of dat lukt? Ik maak me geen illusies.”