TNT: mogelijk grotere fiscale tegenvaller

Post- en pakjesbedrijf TNT krijgt in het Verenigd Koninkrijk mogelijk een hogere belastingaanslag dan de eerder aangegeven ‘bandbreedte’ van 100 miljoen tot 250 miljoen euro. Dat heeft TNT vandaag bekendgemaakt.

Bij de presentatie van de jaarcijfers zei financieel directeur Henk van Dalen dat er „heel veel is opgelost” in de lang slepende kwestie met de Britse fiscus, „maar je moet in dit soort kwesties nooit haast hebben”.

De problemen gaan terug tot begin jaren negentig en hebben betrekking op bedrijven die destijds nog niet in eigendom van TNT waren. TNT heeft volgens Van Dalen op zijn balans rekening gehouden met hogere kosten. „We maken ons geen zorgen over de aanslag, die we zien als een procedurele kwestie. We gaan daarover de discussie met de Britten weer aan.”

TNT zag de resultaten vorig jaar verder toenemen door kostenbesparingen bij de Nederlandse postactiviteiten, uitbreiding van de postactiviteiten buiten Nederland en een stevige groei van de expressdivisie wereldwijd. De nettowinst steeg met 7,5 procent tot 828 miljoen euro. De omzet steeg met bijna 8 procent tot boven de 10 miljard euro.

De resultaten zijn hoger uitgevallen dan was verwacht. Toch daalde de koers van het aandeel bij de opening van de handel in Amsterdam met 1,6 procent. Analisten vonden de verwachtingen van TNT voor dit jaar aan de voorzichtige kant.

TNT verkocht vorig jaar twee bedrijfsonderdelen: logistiek en vrachtmanagement. Van de beide overgebleven divisies, post en express, stegen omzet en winst, maar bij post ging dat wel langzaam en is de operationele winstmarge al jaren dalende. Vorig jaar zakte de marge verder terug van 19,6 procent naar 18,7 procent.

TNT verwacht dat zijn marktaandeel in Nederland volgend jaar zal teruglopen als gevolg van de mogelijke liberalisering per januari 2008. De Tweede Kamer buigt zich in april over de door het vorige kabinet voorgestelde liberalisering. Nu heeft TNT nog een monopolie op post tot 50 gram.

Topman Peter Bakker van TNT onderstreepte vanmorgen dat het vrijmaken van de markt wat zijn bedrijf betreft alleen mag doorgaan als er in Europa een ‘gelijk speelveld’ bestaat. „En dat is nu niet het geval. Wij moeten op de Britse en Duitse markt onze klanten btw in rekening brengen, terwijl de lokale postbedrijven dat niet hoeven te doen.”