Remixen

Job Chajes (Foto Jørgen Krielen) Jorgen Krielen/Amsterdam, 23-02-2007/ Job Chajes Krielen, Jorgen

,,Remixen is een manier om onze muziek voor een groter publiek toegankelijker te maken. Als we met de Amsterdam Klezmer Band spelen, is dat altijd wel voor dansende mensen, al kennen ze ons misschien helemaal niet. Maar dat betekent niet dat een dj dan ook zegt: wow, te gek, die platen ga ik ook draaien. Daarom willen we een moderner geluid de wereld in brengen, want wij willen ook wel gedraaid worden tussen de beats door. Dat we zo aansluiting krijgen bij het hippe Balkan beats-geluid, is mooi meegenomen.”

Job Chajes is saxofonist, zanger en, als het moet, rapper van de Amsterdam Klezmer Band. Bevriende dj’s en muzikanten namen het werk van dit gegarandeerde feestorkest onder handen op de cd Remixed. Die verscheen op Essay, het platenlabel van de bekende Duitse dj en producer Shantel, de grote aanjager van de Balkan Beats-rage die de Europese dansvloeren flink opfleurt. Plannen voor een gezamenlijke tournee met Shantel werden gesmoord door het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, dat deze combinatie niet interessant en dus subsidiewaardig achtte. In plaats daarvan toert de groep met de Nederlandse ‘turntablists’ C-mon & Kypski.

,,Wat we met hun doen is live, op het podium, onze muziek remixen. Dat gebeurt op een hiphop-achtige manier: zij zetten een sample in, voegen een beat of een geluid toe en van daaruit vullen wij het weer in. Het is een heel organische vorm van kruisbestuiving. Dat geldt ook voor de remixen op onze plaat. De leukste remixen vind ik die, waarop een mooie synthese plaatsvindt. Dat het melodische en ritmische materiaal op zo’n manier verweven wordt dat er een nieuw stuk ontstaat, maar waarin je wel de oorsprong blijft horen. Er zijn ook remixen bij die ik wel heel ver vind gaan, omdat ik onze eigen muziek er amper in herken. Maar moet je het daarom tegenhouden? Zo’n artiest heeft zich kennelijk wel door ons laten inspireren.

,,We zien remixen als een zijproject. Lekker jammen, zoiets als een potje klaverjassen in de huiskamer. Op dit moment zit ik bij dj MPS Pilot thuis, op de computer te werken aan een nieuw nummer. Voor mij is deze manier van muziek maken niet nieuw, want vroeger zat ik in de hiphop en was ik ook al met beats en samples in de weer. We waren het al heel lang van plan, zo’n remixplaat, en we zijn alweer hard aan het nadenken over een nieuwe.

,,We merken dat er links en rechts steeds meer Balkan-feestjes georganiseerd worden en het is leuk om daarbij aan te sluiten. Aan de andere kant: wij speelden vijf, zes jaar geleden al op Lowlands, Oerol en andere hippe festivals. We merken nu dat ’t in het buitenland ook goed aanslaat: in Oostenrijk spelen we voor volle zalen.

,,Ik vind het niet gek dat Balkan-beats zo populair worden. Heel veel mensen hebben genoeg van dat wezenloze housegedril. Dit brengt ze weer terug naar oudere, traditionele culturen, muziek waarvan niemand eigenlijk meer wist dat je er zo lekker op kunt dansen. Wij zijn zelf nooit zo puristisch geweest, ja, in het begin misschien. In de band ben ik nog degene met de grootste hang naar klezmer, bruiloftsmuziek tenslotte. Maar die oude klezmermuzikanten uit Oost-Europa plakten ook gewoon Chassidische melodieën op Turkse, Roemeense en zigeuner-invloeden. Dat is allemaal kruisbestuiving, en dus eigenlijk een vroege vorm van remixen.”

Amsterdam Klezmer Band: Remixed (Essay, distr. Lowlands). Optredens (met C-mon & Kypski): 31/3 W2 Den Bosch; 13/4 Vera Groningen; 14/4 Romein Leeuwarden; 20/4 Perron 55 Venlo.