‘We zijn zelf nooit met een cruise mee geweest’

Wouter van der Veen Foto Maarten van Haaff Wouter van der Veen, fondsbeheerder bij ABN/Amro. Amsterdam, 23 feb 2007. foto Maarten van Haaff Haaff, Maarten van

Je zou zeggen, in tijden van toenemende welvaart kun je je geen buil vallen aan het Luxegoederen en Dienstenfonds van ABN Amro. Dan worden de rijken immers rijker en koopt iedereen een Porsche, een Rolex en een diamanten ring. In het haussejaar 2006 presteerde dit fonds weliswaar goed, maar bleef wel licht achter op de AEX-index: 9,4 om 13,4 procent. Het beleggingsfonds zit dan ook niet alleen in met goud omrande producten.

De naam van het fonds ruikt naar parfum en champagne. Is dat terecht?

Wouter van der Veen: „Voor een deel wel. We beleggen inderdaad in allerlei bedrijven die luxegoederen produceren of verkopen: autofabrikant Porsche, tassenontwerper Louis Vuitton, horlogebouwer Tag Heuer en juweliersketen Tiffany. Maar er valt meer onder. Ook mediabedrijven, de reis- en toerisme-industrie en consumentenelektronica.”

In het Engels heet het fonds Consumer Discretionary Fund. Wat betekent dat?

„Dat slaat op consumentengoederen die komen na de eerste levensbehoefte: luxegoederen dus.”

Een groeiende welvaart is dus van belang. Geldt dat wereldwijd?

„Ja, we beleggen in internationale bedrijven die over de hele wereld hun producten of diensten afzetten. De laatste jaren is de groei van luxegoederen vooral te zien in opkomende economieën als China en India. Porsche, bijvoorbeeld, verkocht vorig jaar al bijna 2.000 auto’s in China. Niet spectaculair natuurlijk, maar men verwacht een verdubbeling in 2007. In Europa ligt die groei doorgaans onder de 10 procent.”

De typische luxegoederenconcerns Gucci en LVMH bleven erg achter vorig jaar. Hoe kan dat?

„Die twee leunen nog voor een groot deel op de Japanse afzetmarkt, net als sommige autofabrikanten. Door de vergrijzing en andere prioriteiten van jongeren vielen de bestedingen erg tegen vorig jaar. Toyota deed het overigens weer goed in Noord-Amerika.”

U belegt ook vast in Philips en Spyker, de enige twee Nederlandse bedrijven die zich voor uw fonds kwalificeren.

„Philips wel, Spyker niet. Dat bedrijf kan best interessant zijn, maar ik heb er nog niet goed naar gekeken. De liquiditeit van het aandeel is erg laag. Het merendeel is in vaste handen. Wij willen wel een beetje kunnen bewegen.”

Wat zijn jullie recente uitschieters geweest?

„Porsche en Esprit deden het vorig jaar heel erg goed, met 58 en 60 procent winst. Naar beneden was dat cruiserederij Carnival. Die verloor 18 procent, en we zijn er niet uitgestapt.”

„Het lijkt mij aanlokkelijk om de aandelen voor uw fonds te selecteren. Veel snoepreisjes?

„We gaan veel bij onze bedrijven langs, overal in ter wereld, dat klopt. Maar meer om ons in de cijfers en het management te verdiepen dan in hun producten. We zitten al jaren in Carnival, maar zijn nog nooit met een cruise mee geweest. In januari was ik op de autoshow in Detroit, maar vooral voor het financiële seminar dat erbij hoorde.”