Losgeslagen tomaten en stuntende huursoldaten

Saul van Stapele duikt in het ronkende actiespel Just Cause: vlieg- en stuntwerk

SCHEURENDE AUTO’S: Just Cause

Just Cause (Eidos Interactive)

Waar Final Fantasy XII een typisch Japans computerspel is, is Just Cause juist typisch westers. Geen lange, wonderschone filmpjes, geen sprookjesachtige karakters, geen gepieker en gepuzzel, maar vanaf het begin ronkende actie met veel vaart en het nodige stunt- en vlieg-werk. Al aan het begin van het spel valt de hoofdpersoon uit een vliegtuig en het eerste wat je doet, is zijn parachute openen (anders kun je het spel namelijk meteen weer opnieuw opstarten). Vanaf dat moment bestuur je een huursoldaat die de CIA ondersteunt bij een coup op een tropisch eiland, die er zijn hand niet voor omdraait om met één hand aan de vleugel van een vliegtuig te hangen, in volle vlucht van dat vliegtuig op het dak van een rijdende auto te springen, het stuur over te nemen, richting een ravijn te rijden en net op tijd uit de auto te springen richting een helikopter… enzovoort.

Is dat realistisch? Nee. Is dat leuk? Ja!

Just Cause heeft een open structuur die vergelijkbaar is met de populaire Grand Theft Auto-reeks waarbij het mogelijk is op eigen initiatief het eiland te verkennen, zijdelingse missies aan te nemen en gekke stunts te doen. Het meest unieke aspect is een pistool dat een haak afvuurt die zich aan auto’s en helikopters kan hechten, waarna het mogelijk is je parachute te openen en te paragliden. Op die manier kun je bijvoorbeeld uit een vuurgevecht ontsnappen en dat gevecht vanuit de lucht voortzetten.

De missies zijn variaties op bekende thema’s, met scheurende auto’s en knallende wapens; het zijn vooral de extra stuntmogelijkheden die aan het bekende stramien een nieuwe, adrenaline verhogende dimensie geven.