EU: vervuilde schepen zelf gaan slopen

De lidstaten van de Europese Unie moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor sloop van schepen. Dat kan als ze zelf meer schepen slopen of meer controle uitoefenen op de sloop in ontwikkelingslanden.

Europees Commissaris voor Milieu Stavros Dimas stelt dit voor in een nog vertrouwelijk stuk waaruit het NOS Journaal gisteren citeerde.

In Nederland staat de sloop van schepen hoog op de politieke agenda na de problemen met de Otapan en de Sandrien. In de Otapan bevindt zich bijna 80 ton asbest, dat na jaren touwtrekken in de Rotterdamse haven zal worden verwijderd. De eigenaar van de Otapan weigert vooralsnog op te draaien voor de kosten. De sloop van het schip kost de Nederlandse staat ongeveer 4,5 miljoen euro.

Volgens europarlementariër Jeanine Hennis van de VVD wordt het hoog tijd dat er maatregelen worden genomen. „Voor 2010 moeten alle enkelwandige tankschepen uit de vaart worden genomen”, aldus Hennis. „Dat is regelgeving waarbij de Europese Unie het voortouw heeft genomen. Daarom moeten we er nu ook voor zorgen dat die schepen op een goede manier worden gesloopt.”

Het discussiestuk van Europees milieucommissaris Dimas wordt op 13 maart gepresenteerd en is volgens Hennis een belangrijke eerste aanzet. „De scheepvaartsector zal ongetwijfeld niet meteen akkoord gaan met maatregelen die noodzakelijk zijn”, aldus Hennis. „Maar dat dit thema nu echt op de agenda komt, is op zich al winst.”

Veel schepen worden op dit moment vaak gesloopt op in landen als India en Bangladesh omdat het goedkoper is. De arbeidsomstandigheden zijn er vaak slecht waardoor werknemers worden blootgesteld aan gevaarlijke stoffen als asbest. Ook komen er vaak voor het milieu schadelijke stoffen vrij.

Door meer schepen zelf te slopen of eisen te stellen aan de sloop van schepen, hoopt de Europese Commissie een einde te maken aan de ergste wantoestanden. Stavros stelt ook voor om technische assistentie te verlenen aan de landen waar schepen worden gesloopt.