Sporters zijn lezers

Sportbladen hebben geen last van dalende oplages.

Deze maand komen er drie nieuwe tijdschriften bij voor specifieke doelgroepen.

Omslag van Tussenstand

Voor wie na een bezoek aan de fitnessclub of het wekelijkse rondje hardlopen wil uitrusten met wat sportief leesvoer is er goed nieuws: deze maand verschijnen er maar liefst drie nieuwe sportbladen. Tussenstand is een halfjaarlijks tijdschrift, Sportswomen.nl en De Hardloper gaan hun lezers respectievelijk zes en twaalf keer per jaar bedienen.

Het lijkt erop dat het marktsegment van de sportbladen zich onttrekt aan de dalende tendens in oplagecijfers waarmee veel gedrukte media kampen. Vooral bladen die zich richten op een specifieke doelgroep doen het goed (zie inzet). Dat nodigt uit tot nieuwe initiatieven.

Voor mensen die van hardlopen houden, is er al sinds jaar en dag Runners World, een maandblad met een oplage van rond de 40.000 exemplaren. Daarnaast moest ruimte zijn voor nog een looptijdschrift, dachten oud-atleet Arnoud Huisman en reclamemaker Peter Bax.

Woensdag werd in het Olympisch stadion in Amsterdam het eerste exemplaar van hun blad De Hardloper uitgereikt aan Bram Wassenaar, de coach van toploper Kamiel Maasse.

De doelstellingen van De Hardloper zijn ambitieus, vertelt hoofdredacteur Bax. Er worden meteen 40.000 exemplaren van het blad gedrukt, die op 2500 verkoopadressen in het rek staan. „Er zijn in Nederland bijna vier miljoen mensen die weleens hardlopen. Die willen graag lezen over hun sport, bleek uit ons marktonderzoek. Ook adverteerders hadden interesse voor een nieuw tijdschrift over deze sport.”

Bax verwacht niet dat De Hardloper een directe concurrent wordt voor Runners World. „Ik denkt dat ons blad eerder aanvult. Runners World richt zich vooral op de toploper. Wij mikken ook op de recreatieve sporter die een paar keer per week zijn rondje loopt.” De Hardloper ruimt in elk nummer ruimte in voor regionaal loopnieuws.

Marc van der Steeg, uitgever bij Fitmedia, meent eveneens een lacune in het tijdschriftaanbod te hebben ontdekt. „Voor mannen zijn er bladen als Voetbal International en Men’s Health. Voor vrouwen heb je wel een tijdschrift als Top Santé, maar een echt sportblad ontbreekt. Daarom besloten we Sportswomen.nl op te zetten.”

Het eerste nummer verschijnt aan het eind van deze maand. Oud-schaatsster Yvonne van Gennip is gasthoofdredacteur voor deze eersteling. De rest van de jaargang blijft ze als redacteur aan het blad verbonden.

Van der Steeg kiest voor zijn tijdschrift niet voor het orthodoxe distributiekanaal van de kiosk. „Daar verzuip je in het aanbod van de bladen van uitgeverij Sanoma. Die betalen voor een prominente plek in de kast. Dat geld hebben wij niet. Daarom hebben we een deal gesloten met sportwinkels als Intersport en Perry Sport, om daar de oplage van 175.000 exemplaren te mogen verkopen.”

De vraag is wat Sportswomen.nl nu een typisch blad voor vrouwen maakt. Van der Steeg: „We besteden relatief veel aandacht aan human interest-onderwerpen, de mens achter de sporter. Verder kijken we ook wat vrouwen drijft om te sporten. Wat is hun motivatie? Die verschilt toch wel wat van mannen die competitief zijn. En natuurlijk schrijven we ook uitgebreid over sportkleding.”

Aan de geboorte van de derde nieuweling, Tussenstand, ging geen enkel marktonderzoek vooraf, vertelt bedenker Ad van Liempt met enige trots. „Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat de oplage is.”

Van Liempt is een journalist met ruime ervaring. Momenteel is hij eindredacteur van het tv-programma Andere Tijden. Daarvoor was hij jarenlang hoofdredacteur van Nova. „Ik wilde graag verhalen schrijven op sportgebied en die wens deelde ik met een aantal anderen. Met Uitgeverij 521 hebben we nu een uitgever gevonden die ons dat podium biedt.”

Hoewel Tussenstand op het eerst gezicht lijkt op ‘literaire’ sporttijdschriften als Hard Gras, De Muur en 42, bevat het alleen journalistieke producties. Van Liempt: „Maar dat zijn wel verhalen die je in een regulier sportblad niet tegenkomt. Het gaat om lange reconstructies en sportgeschiedenis.”

Het eerste nummer, dat vandaag verschijnt, bevat onder andere stukken over een boksverbod in het Nederland van de jaren twintig, de Elfstedentocht van 1947 en een analyse van de columns die Co Adriaanse schreef als 23-jarige mandekker in het Utrechts dagblad Het Centrum.

Alle artikelen zijn tientallen pagina’s lang. Van Liempt: „Dat vinden wij als auteurs zelf leuke stukken om te lezen. Hopelijk vinden andere mensen dat ook. Volgens de zogenaamde mediakenners is dat helemaal de verkeerde instelling, maar we doen het gewoon toch.”