Nestlé: winststijging van bijna 14 procent

Rotterdam. Het Zwitserse levensmiddelenbedrijf Nestlé heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 9,2 miljard Zwitserse frank (5,67 miljard euro). Dat is een stijging van 13,8 procent ten opzichte van 2005. Nog nooit eerder verdiende Nestlé zoveel geld. De winst is hoger dan analisten hadden voorspeld. Het grootste voedingsbedrijf ter wereld is producent van snoep (onder meer Smarties), pasta (Buitoni), water (Perrier), koffie (Nescafé), diervoeding (Felix) en producten onder eigen naam, zoals chocolade, ijs en babyvoeding. Nestlé is de belangrijkste concurrent van het Brits-Nederlandse Unilever (Omo, Dove, Unox, Knorr). De omzet van Nestlé steeg 8,1 procent tot 98,4 miljard frank (60,6 miljard euro). Zowel de stijging van de winst als de omzet over 2006 zijn tweemaal zo groot als die van Unilever.