Endemol steunt nog op oude successen: meer winst en omzet

Rotterdam. Twee oude succesformules bezorgden mediabedrijf Endemol vorig jaar meer omzet en winst. Het tv-spel Deal or No Deal en realityshow Big Brother maakten 2006 een geslaagd jaar voor de tv-producent. Deal or No Deal brak vorig jaar door in de VS en Groot-Brittannië, de belangrijkste tv-markten. Het spel waarin vijfhonderd kandidaten kans maken op een geldbedrag, werd in 2006 in 46 landen uitgezonden. In Nederland wordt het gepresenteerd door Beau van Erven Dorens. ”Het format is tot rijpheid gekomen”, zegt financieel-directeur Jan Peter Kerstens. ”Dankzij Deal or No Deal groeit ook de interesse voor andere spelprogramma`s van Endemol.” Het verkocht het oude format 1 tegen 100 aan NBC (VS) en BBC (Engeland). Endemol maakte gisteren de jaarcijfers bekend. Het bedrijf haalde in 2006 een omzet van 1,1 miljard euro, een kwart meer dan in 2005, vooral uit gewone groei. Het resultaat voor rente, belasting en afschrijvingen (ebitda) steeg met bijna 16 procent tot 177 miljoen euro. Groei was er vooral in de VS, Engeland en Italië.