De lezende sporter als doelgroep

Sportbladen hebben geen last van dalende oplages. Deze maand komen er drie nieuwe bij die zijn gericht op specifieke doelgroepen. Van sportende vrouwen tot recreatieve hardlopers.

Nederland telt vele hardlopers: van recreatieve lopers tot toplopers. Foto Bas Czerwinski Hardlopen tijdens de moderne vijfkamp. Foto Bas Czerwinski 26-02-2005, ERMELO. HARDLOPEN TIJDENS DE MODERNE VIJFKAMP. FOTO BAS CZERWINSKI Czerwinski, Bas

Bart Funnekotter

Nieuws voor wie na een bezoek aan de fitnessclub of het wekelijkse rondje hardlopen wil uitrusten met wat sportief leesvoer: deze maand verschijnen drie nieuwe sportbladen. Tussenstand is een halfjaarlijks tijdschrift, Sportswomen.nl en De Hardloper gaan hun lezers respectievelijk zes en twaalf keer per jaar bedienen.

Het lijkt erop dat het marktsegment van de sportbladen zich onttrekt aan de tendens van dalende oplagecijfers waarmee veel gedrukte media kampen.

Vooral bladen die zich richten op een specifieke doelgroep doen het goed. Dat nodigt uit tot nieuwe initiatieven.

Voor mensen die van hardlopen houden, is er al sinds jaar en dag Runner’s World, een maandblad met een oplage van rond de 40.000 exemplaren. Daarnaast moest ruimte zijn voor nog een looptijdschrift, dachten oud-atleet Arnoud Huisman en reclamemaker Peter Bax.

Woensdag werd in het Olympisch stadion in Amsterdam het eerste exemplaar van hun blad De Hardloper uitgereikt aan Bram Wassenaar, de coach van toploper Kamiel Maasse.

De doelstellingen van De Hardloper zijn ambitieus, zegtt hoofdredacteur Bax. Er worden meteen 40.000 exemplaren van het blad gedrukt, die op 2.500 verkoopadressen in het rek staan. „Er zijn in Nederland bijna vier miljoen mensen die wel eens hardlopen. Die willen graag lezen over hun sport, bleek uit ons marktonderzoek. Ook adverteerders hadden interesse voor een nieuw tijdschrift over deze sport.”

Bax verwacht niet dat De Hardloper een directe concurrent wordt voor Runner’s World. „Ik denk dat ons blad eerder aanvult. Runner’s World richt zich vooral op de toploper. Wij mikken ook op de recreatieve sporter die een paar keer per week zijn rondje loopt.” De Hardloper besteedt ook aandacht aan regionaal loopnieuws.

Marc van der Steeg, uitgever bij Fitmedia, meent eveneens een lacune in het tijdschriftaanbod te hebben ontdekt. „Voor mannen zijn er bladen als Voetbal International en Men’s Health. Voor vrouwen heb je wel een tijdschrift als Top Santé, maar een echt sportblad ontbreekt. Daarom besloten we Sportswomen.nl op te zetten.”

Het eerste nummer verschijnt aan het eind van deze maand. Oud-schaatsster Yvonne van Gennip is gasthoofdredacteur voor de eersteling. De rest van deze jaargang blijft ze als redacteur aan het blad verbonden.

Van der Steeg kiest voor zijn tijdschrift niet voor het orthodoxe distributiekanaal van de kiosk. „Daar verzuip je in het aanbod van de bladen van uitgeverij Sanoma. Die betalen voor een prominente plek in de kast. Dat geld hebben wij niet. Daarom hebben we een deal gesloten met sportwinkels als Intersport en Perry, om daar de oplage van 175.000 exemplaren te mogen verkopen.”

De vraag is wat Sportswomen.nl nu een typisch blad voor vrouwen maakt. Van der Steeg: „We besteden relatief veel aandacht aan human interest onderwerpen, de mens achter de sporter. Verder kijken we ook wat vrouwen drijft om te sporten. Wat is hun motivatie? Die verschilt toch wel wat van mannen, die nogal competitief zijn. En natuurlijk schrijven we ook uitgebreid over sportkleding.”

Aan de geboorte van de derde nieuweling, Tussenstand, ging geen enkel marktonderzoek vooraf, vertelt bedenker Ad van Liempt met enige trots. „Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat de oplage is.”

Van Liempt is momenteel eindredacteur van het tv-programma Andere Tijden. Daarvoor was hij jarenlang hoofdredacteur van Nova. „Ik wilde graag verhalen schrijven op sportgebied en die wens deelde ik met een aantal anderen. Met Uitgeverij 521 hebben we nu een uitgever gevonden die ons dat podium biedt.”

Hoewel Tussenstand op het eerst gezicht lijkt op ‘literaire’ sporttijdschriften als Hard Gras, De Muur en 42 bevat het alleen journalistieke producties. Van Liempt: „Maar dat zijn wel verhalen die je in een regulier sportblad niet tegenkomt. Het gaat om lange reconstructies en sportgeschiedenis.”

Het eerste nummer, dat vandaag verschijnt, bevat onder andere stukken over een boksverbod in het Nederland van de jaren twintig, de Elfstedentocht van 1947 en een analyse van de columns die Co Adriaanse in het Utrechtse dagblad Het Centrum schreef als 23-jarige mandekker.

Alle artikelen zijn tientallen pagina’s lang. Van Liempt: „Dat vinden wij als auteurs zelf leuke stukken om te lezen. Hopelijk vinden andere mensen dat ook. Volgens de zogenaamde mediakenners is dat helemaal de verkeerde instelling, maar we doen het gewoon toch.”

    • Bart Funnekotter