Consument heeft iets minder vertrouwen

Het vertrouwen van de Nederlandse ondernemers is in februari gestegen met ruim 1 punt. De producenten zijn vooral tevreden over de ontvangst van orders en over de toekomstige productie. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanmorgen heeft gepubliceerd.

De vertrouwensindicator die het producentenvertrouwen weergeeft, is deze maand uitgekomen op 7,8. Dat is een stijging van 1,4 punt ten opzichte van januari. Het vertrouwen is terug op het hoge niveau van december vorig jaar.

De ondernemers in de industrie bleven eveneens positief ten aanzien van de werkgelegenheid. Het aantal ondernemers dat uitging van een stijging van de personeelsomvang was in februari licht in de meerderheid. De stemming over de werkgelegenheid is het laatste halfjaar aanzienlijk beter dan in de periode 2001-2005.

Het CBS maakte vanmorgen ook de cijfers over het consumentenvertrouwen in februari bekend. Dat blijkt licht gedaald. Burgers waren minder positief over de ontwikkeling van de Nederlandse economie dan een maand eerder.

De index van het consumentenvertrouwen kwam in februari uit op 10. Dat wil zeggen dat er 10 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. In januari stond de index nog op 13. Ondanks een lichte terugval was de koopbereidheid van de consument in februari, in vergelijking met voorgaande jaren, groot. Wel vonden zij het een minder gunstige tijd voor het doen van grote aankopen.