Bedrijf wist van dumping gif Ivoorkust

Het in Nederland gevestigde handelsconcern Trafigura draagt, evenals de Nederlandse autoriteiten, verantwoordelijkheid voor de gifdumping die vorig jaar duizenden mensen in Ivoorkust ziek heeft gemaakt.

Dat stelt een internationale onderzoekscommissie in een rapport dat deze week is overhandigd aan de premier van Ivoorkust. Het rapport wordt binnenkort officieel naar buiten gebracht. De onderzoekscommissie wijst de handelsmaatschappij Trafigura aan als hoofdverantwoordelijke voor de giframp. „De specifieke samenstelling van de slops (scheepsafval, red.), en ongetwijfeld de giftigheid, waren bekend bij de Londense managers van Trafigura”, aldus het rapport. Andere bedrijven, zoals de afvalverwerker Amsterdam Port Services, de agent van Trafigura in Abidjan, en Société Tommy, dat het afval op de vuilnisbelt en verschillende plekken in de stad heeft gedumpt, dragen eveneens schuld. Ten slotte stelt de commissie dat ook Nederland, Estland en Nigeria fouten hebben gemaakt.

Zo hadden de Amsterdamse havenautoriteiten het terugpompen van het afval moeten verbieden toen bleek dat het gevaarlijk was, en had de Nederlandse overheid de Probo Koala niet naar Ivoorkust mogen laten vertrekken.

Trafigura was eigenaar van meer dan 400 ton vervuild afval dat in de havenstad Abidjan werd gedumpt. Het afval werd naar Abidjan verscheept in de olietanker Probo Koala nadat Trafigura had gezegd verwerking in Amsterdam te duur te vinden.

Over de exacte samenstelling van het gif is nog geen uitsluitsel, maar de commissie zegt sterke vermoedens te hebben dat het afval het resultaat was van een fabricageproces op zee. De commissie stelt dat namens de slachtoffers – volgens de Ivoriaanse autoriteiten kwamen 15 mensen om – in Nederland een civiele procedure zou moeten worden aangespannen. Andere landen zijn niet bevoegd om een uitspraak te doen over de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid in de affaire, aldus een van de aanbevelingen in het rapport.

Trafigura trof vorige week een schikking met Ivoorkust. Het bedrijf zegde toe 152 miljoen euro te betalen aan Ivoorkust, maar accepteert geen aansprakelijkheid voor de ramp. Een team Britse advocaten wil later dit jaar namens de slachtoffers een schadeclaim indienen bij de onderneming.

    • Pauline Bax