T for Telecom begint belmerk

Retailbedrijf Dexcom, eigenaar van belwinkel T for Telecom, begint een nieuw merk voor mobiele telefonie. Het bedrijf gaat daarvoor gebruikmaken van het netwerk van Vodafone. Daarmee laat deze aanbieder van mobiele telefonie voor het eerst in Nederland andere bedrijven toe op zijn gsm-netwerk.

Een woordvoerder van Vodafone zegt dat het als laatste aanbieder in Nederland zijn strategie op dit punt heeft gewijzigd. Tot nu toe was het volgens haar niet aantrekkelijk voor Vodafone om netwerkcapaciteit te verkopen aan bedrijven zonder eigen netwerk, omdat die zich voornamelijk als prijsvechters profileren. Voorbeelden van deze zogeheten virtuele aanbieders zijn AH Mobiel, Hema Mobiel en Debitel. Inmiddels willen volgens haar steeds meer bedrijven hun klanten met mobiele telefonie juist iets bijzonders bieden. Wat dat zal worden bij Dexcom – ook eigenaar van elektronicaketens Dixons en Dynabite – wil dat bedrijf nog niet zeggen.

De markt voor virtuele aanbieders is sterk in beweging. Nieuwe merken proberen steeds specifiekere doelgroepen te bereiken. Zo zijn er speciale merken voor migranten, rijken of mensen die al bellend een goed doel willen steunen. Een recent voorbeeld van een nieuwe virtuele aanbieder is Rabo Mobiel. Dit mobiele merk van de Rabobank profileert zich als het beste merk voor klanten die mobiel willen bankieren.

Voor de vier telefoniebedrijven met een eigen mobiel netwerk wordt het steeds belangrijker om via virtuele aanbieders nieuwe klanten ‘binnen te halen’. Tot een paar jaar geleden was mobiele aanbieder Telfort – nu onderdeel van KPN – verreweg de belangrijkste verkoper van netwerkcapaciteit. Orange legt zich sinds vorig jaar meer toe op de verkoop van netwerkcapaciteit, en heeft onder andere Scarlet en Rabo Mobiel als klant. T-Mobile heeft sinds vorig jaar zomer Lycamobile op zijn netwerk, dat zich richt op de migrantenmarkt. Nu begint Vodafone dus ook.

Dexcom wil zijn nieuwe telefoniemerk voor de zomer lanceren. Hoe het gaat heten, is nog niet bekend. Andere telefonieaanbieders zien Dexcom als een mogelijke bedreiging, omdat het eigenaar is van T for Telecom. De belwinkel, die tot nu toe alleen andermans merken verkoopt, kan straks zijn ‘eigen’ merk in de winkel bevoordelen. Andere belwinkels, zoals Belcompany, hebben in Nederland nog geen eigen merk.