Prijs van Tomtom lager, marge nog hoog

Tomtom heeft het afgelopen jaar zijn autonavigatiesystemen veel goedkoper kunnen produceren. Hoewel de prijs van de gemiddelde Tomtom is gedaald van 337 euro eind 2005 tot 230 euro eind 2006, heeft het bedrijf zijn winstmarge op peil kunnen houden.

Dat maakte Tomtom vanochtend bekend bij de presentatie van zijn jaarcijfers. De winstmarge is een van de grootste zorgen van beleggers. Door de grote concurrentie worden autonavigatiesystemen in snel tempo goedkoper. Analisten twijfelden of Tomtom de brutomarge van 40 procent waar het naar streeft, kon handhaven. Over 2006 was de brutomarge van Tomtom 42 procent, in 2005 was dat 43 procent. Het bedrijf kon de prijzen lager maken door betere prijzen te bedingen bij de leveranciers van onderdelen en door minder onderdelen te gebruiken.

De markt voor autonavigatiesystemen is in het afgelopen jaar weer flink gegroeid. De omzet van Tomtom steeg met 89 procent tot 1,36 miljard euro. Vijf jaar geleden was dit nog 8 miljoen. De nettowinst ging in 2006 met 55 procent omhoog, tot 222 miljoen euro. Deze bedragen lagen ongeveer in lijn met de verwachtingen.

Tomtom verwacht de komende jaren snel te blijven groeien. Topman Harold Goddijn: „We komen uit de gadget-fase, de markt wordt nu volwassen.” In Europa rijdt nog 85 procent van de automobilisten rond zonder autonavigatiesysteem. In de VS is dat 95 procent. In Europa heeft Tomtom 50 procent marktaandeel. In de VS is het bedrijf de nummer twee achter Garmin, en heeft het bedrijf een marktaandeel rond de 20 procent. Er zijn inmiddels 8 miljoen weggebruikers met een Tomtom.

Tomtom brengt in de tweede helft van dit jaar in Nederland een systeem op de markt dat file-informatie integreert in de Tomtom. Automobilisten kunnen zo niet alleen meer zien welke kant ze op moeten om ergens te komen, maar ook wat de beste route is om ergens snel te komen. Tomtom verwacht door deze dienst meer autonavigatiesystemen te verkopen, omdat het apparaat zo aantrekkelijker wordt voor automobilisten die vaak dezelfde route rijden. De dienst zal als abonnement worden verkocht, zodat Tomtom daarmee ook zijn inkomsten uit services zal vergroten. Tomtom voert ook gesprekken om deze dienst in andere landen te gaan aanbieden.

De laatste tijd hebben verschillende producenten van mobiele telefoons aangekondigd de markt voor navigatie te willen betreden. Operationeel directeur Alexander Ribbink zegt dat Tomtom zich daar niet al te veel zorgen over maakt. „Wij denken dat de meeste mensen liever een apparaat hebben dat één ding goed doet.”