Omzet bij Heineken vorig jaar 9,6 procent hoger dan jaar eerder

Amsterdam. Bierbrouwer Heineken heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van 11,8 miljard euro. Dit is 9,6 procent meer dan in 2005. De nettowinst, exclusief incidentele baten en lasten, steeg 12,6 procent tot 930 miljoen euro. De omzet van het belangrijkste merk, Heineken, nam vorig jaar toe met 11,8 procent tot 22,5 miljoen hectoliter, de sterkste groei in twintig jaar. De brouwer denkt dit jaar met dit merk meer dan twee keer zo hard te kunnen groeien als de totale wereldbiermarkt. De groei van de markt zal naar verwachting 2 à 3 procent bedragen. In Nederland verkocht het concern vooral meer Amstel en Brand. Het marktaandeel van het merk Heineken daalde licht, omdat het concern slechts deels wilde meedoen aan de prijzenoorlog bij de Nederlandse supermarkten. In de rest van West-Europa ging het beter, met een omzettoename van 3,8 procent. In Spanje draaide het bedrijf goed, in Italië en Frankrijk daalde de omzet. De groei van het concern komt vooral uit de Verenigde Staten, Oost-Europa en Zuid-Oost Azië.