Erfgename veilt helft van Goudstikkercollectie

Bij Christie’s in New York wordt in april een groot deel van de Goudstikkercollectie geveild. Ook het beroemde rivierlandschap van Van Ruysdael wordt verkocht.

‘Rivierlandschap met veerpont’ van Salomon van Ruysdael (1649)

Goudstikker-erfgename Marei Von Saher verkoopt ruim 100 van de 202 schilderijen die ze van de Nederlandse Staat heeft teruggekregen. De doeken worden binnenkort bij Christie’s geveild. De eerste veiling zal plaatsvinden op 19 april in New York, de tweede op 5 juli in Londen en de laatste in november in Amsterdam. Geschat wordt dat de collectie tussen de 17 miljoen en 27 miljoen euro zal opbrengen. De gehele waarde van de collectie bedraagt 65 miljoen tot 77 miljoen euro.

Het belangrijkste werk dat in april zal worden geveild is Salomon van Ruysdaels Rivierlandschap met veerpont dat tussen de 2,3 miljoen euro tot 3,8 miljoen euro moet opbrengen. Verwacht wordt dat een ander schilderij, het Portret van Jean la Gouche van de Haarlemse schilder Johannes Cornelisz Verspronck, zal worden verkocht voor een bedrag dat ligt tussen de 540.000 tot 770.000 euro. Andere werken die bij de eerste veiling worden verkocht zijn afkomstig van de Italiaanse schilder Jacopo del Casentino en de Rotterdamse schilder Simon de Vlieger.

Von Saher zei vandaag in een reactie in de International Herald Tribune dat ze de beslissing om een deel van de Goudstikkercollectie te veilen ‘moeilijk’ vond. „Ik was een paar dagen geleden in Nederland en zag sommige van de schilderijen voor de eerste keer. Sommige troffen mij diep.” Von Saher is van plan om met het deel van de collectie dat zij behoudt, een rondreizende tentoonstelling te beginnen als hommage aan haar schoonvader Jacques Goudstikker. Op deze tentoonstelling, die Von Saher wil opzetten met behulp van Peter Sutton, directeur van het Bruce Museum in Greenwich, zullen werken te zien zijn van onder meer Salomon van Ruysdael, Jan van der Heyden en Jan Steen.

Volgens Rudi Ekkart, directeur van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) en adviseur van de regering over het teruggavebeleid, was het te verwachten dat Von Saher een deel van de collectie zou verkopen. „Ze heeft immers in de afgelopen tien jaar veel kosten gemaakt en heeft wat dat betreft weinig keus.” De afgelopen maanden voerde Von Saher een juridische strijd met haar voormalig advocaat. Hij eiste een miljoenenhonorarium.

Het Rijksmuseum heeft het zeventiende-eeuwse landschap van Van Ruysdael moeten afstaan. Directeur Collecties Peter Sigmond zei hierover eerder deze maand in deze krant: „Het is een groot gemis.” Volgens hem heeft het Rijksmuseum verder geen enkel rivierlandschap van Van Ruysdael.

Ekkart vindt dat Von Saher ‘het volste recht’ heeft om de schilderijen te verkopen. Hij betreurt hij de verkoop niet. „De Goudstikkercollectie was eigenlijk een handelsvoorraad. Er wordt dus, zoals vaak het geval is bij particuliere collecties, niet zoiets als een eenheid doorbroken.”

Het ministerie van OC&W onderhandelt de komende weken met de Goudstikker-erfgename over de vier of vijf schilderijen die in Nederland zullen blijven.