Endemol blijft steunen op oude successen als Big Brother

Twee oude succesformules bezorgden mediabedrijf Endemol vorig jaar meer omzet en winst. Het tv-spel Deal or No Deal – in Nederland Miljoenenjacht met presentatrice Linda de Mol – en realityshow Big Brother maakten 2006 een geslaagd jaar voor de tv-producent.

Deal or No Deal brak vorig jaar door in de VS en Groot-Brittannië, de belangrijkste tv-markten. Het spel waarin vijfhonderd kandidaten kans maken op een geldbedrag, werd in 2006 in 46 landen uitgezonden. „Het format is tot rijpheid gekomen”, zegt financieel-directeur Jan Peter Kerstens. „Dankzij Deal or No Deal groeit ook de interesse in andere spelprogramma’s van Endemol.” Het verkocht het oude format 1 vs. 100 aan NBC (VS) en BBC (Engeland).

Endemol maakte vanochtend de jaarcijfers bekend. Het bedrijf haalde in 2006 een omzet van 1,1 miljard euro, een kwart meer dan in 2005, vooral uit gewone groei. Het resultaat voor rente, belasting en afschrijvingen (ebitda) steeg met bijna 16 procent tot 177 miljoen euro. Groei was er vooral in de VS, Engeland en Italië.

Endemol is een van de grotere tv-producenten van de wereld. Het concern werd in 1994 opgericht door Joop van den Ende en John de Mol. Het Spaanse Telefónica nam Endemol in 2000 over voor 5,5 miljard euro. Het telecombedrijf bracht in november 2005 een kwart van de aandelen Endemol naar de beurs. Telefónica meldde vorig jaar dat ook de rest van de aandelen zullen worden verkocht. Endemol is geen kernactiviteit meer. Wie de producent gaat kopen is nog onbekend. „Telefónica heeft geen haast”, zegt Kerstens. Vorige week keerde de Franse divisie van Endemol terug binnen het moederbedrijf.

Big Brother blijft het belangrijkste format van Endemol. Het programma wordt uitgezonden in 19 landen. Hoe belangrijk Big Brother is voor Endemol, is te zien in Duitsland. De omzet over 2006 daalde daar met ruim 14 procent, omdat een nieuwe serie van Big Brother werd uitgesteld tot deze maand. „We dachten dat het format een jaar of vier zou meegaan”, zegt Kerstens. „Maar dankzij nieuwe vormen van exploitatie draaien we nu het zevende seizoen van Big Brother.” Zogeheten non-scripted shows – programma’s zonder vaste tekst zoals spelletjes en reality-tv – zijn goed voor 75 procent van de inkomsten van Endemol.