Commissie suggereert claims tegen kartel van liftenbouwers

De bouwkosten van gebouwen in Nederland, Duitsland, België en Luxemburg zijn de afgelopen jaren kunstmatig verhoogd doordat fabrikanten van liften en roltrappen illegale prijsafspraken hebben gemaakt. Dat zei Europees commissaris Kroes (Mededinging) gisteren nadat ze de betrokken bedrijven een recordboete van 992 miljoen euro had opgelegd.

Jonathan Todd, de woordvoerder van Kroes, zei dat bedrijven of overheden die zich gedupeerd voelen nog eens goed naar hun onderhoudscontracten moeten kijken. „Ze zouden kunnen proberen daarover opnieuw te onderhandelen in het licht van deze beslissing. Of ze zouden naar de rechter kunnen stappen en een schadeloosstelling eisen. Of dat lukt, zal afhangen van nationale wetgeving.”

Vijf bedrijven moeten samen de hoogste boetes betalen die de Europese Commissie ooit heeft opgelegd voor kartelovertredingen. De bedrijven – Otis, Kone, Schindler, ThyssenKrupp en een Nederlandse dochter van Mitsubishi – hebben geknoeid met offertes, onderling projecten verdeeld, prijsafspraken gemaakt en vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Dat gebeurde in de periode tussen 1995 en 2004.

„Schandalig”, zei Kroes. De gevolgen van het kartel zullen nog twintig tot vijftig jaar voelbaar zijn. De bedrijven hebben namelijk niet alleen roltrappen en liften geïnstalleerd, maar ook langdurige onderhoudscontracten gesloten. „Daarom moet deze boete de ondernemingen net zo lang heugen”, zei Kroes.

Een van de gedupeerden is de Europese Commissie zelf. De roltrappen en liften in het Berlaymontgebouw in Brussel, waar de leden van de Commissie werken, zijn geleverd door het kartel.

Otis Nederland, onderdeel van het Amerikaanse UTC, hoeft geen boete te betalen, omdat het de Commissie heeft ingelicht over het bestaan van het kartel in Nederland. De Commissie was het onderzoek eerder op eigen initiatief begonnen.

UTC zou negen betrokken functionarissen hebben ontslagen, zo meldde Het Financieele Dagblad vanmorgen. Het bedrijf wil in beroep gaan tegen de boete. Kone en Schindler laten in een verklaring weten daar over na te denken.