Top Numico wil nog jaren blijven

De top van voedingsbedrijf Numico wil volgend jaar zijn contract verlengen. Bestuursvoorzitter Jan Bennink en financieel directeur Huet lieten weten graag te willen blijven. „Ik heb geen enkele reden om weg te gaan”, zei Bennink.

Het duo trad drie jaar geleden aan, toen het concern grote verliezen leed en een negatief eigen vermogen had. Oorzaak was de zwakke prestatie van de Amerikaanse vitaminendivisie.

De omzet van Numico nam vorig jaar met 12 procent toe van 2,38 naar 2,62 miljard euro. De nettowinst steeg met 29 procent naar 274 miljoen euro. Dit bleek vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers.

Op belangrijk terrein, Europa en babyvoeding, blijft de groei achter. De omzet in babyvoeding in West-Europa nam vorig jaar toe met 3 procent, tegen ruim 20 procent in de rest van de wereld.

Ook op lange termijn blijft de groei in West-Europa volgens topman Bennink achter bij de rest van de wereld: 15 procent tegen 6 procent. Het concern had problemen in Frankrijk. Numico is daar bezig met een reorganisatie en spreekt van „een tijdelijke dip in groei”.

Aan de jaarlijkse stijging van de omzetgroei van het concern, inclusief gespecialiseerde patiëntenvoeding, komt een eind. De afgelopen jaren groeide Numico elk jaar steeds harder. Vorig jaar was de autonome groei 11,9 procent, evenveel als in 2005. Ook dit jaar verwacht het bedrijf 10 tot 12 procent te groeien. De winstmarge neemt toe met 0,1 of 0,2 procent.

Bennink zegt niet bang te zijn voor de opkomst van huismerken. Drogisterijketen Kruidvat bouwde in het eerste jaar na de introductie van een eigen merk babymelkpoeder naar eigen zeggen een marktaandeel op van 7 à 8 procent en Albert Heijn introduceerde deze maand onder zijn eigen naam potjesvoeding. Bennink stelt dat het marktaandeel van huismerken in de belangrijkste landen tot nu toe beperkt blijft tot 1,5 à 2 procent.