Speculant TCI eist opsplitsen ABN Amro

Het Britse speculatieve beleggingsfonds TCI heeft een belang van meer dan 1 procent in ABN Amro gekocht en eist nu dat de bank zichzelf verkoopt of opsplitst.

Dat blijkt uit een brief die het hedgefonds gisteren heeft verstuurd aan de Amerikaan Arthur Martinez, de president-commissaris van ABN Amro. De nieuwe aandeelhouder vindt dat ABN Amro sinds het aantreden van topman Rijkman Groenink in mei 2000 een „verschrikkelijk slecht rendement” voor aandeelhouders heeft opgeleverd. Opsplitsing of verkoop van de bank is nodig, want TCI meent dat het aandeel ABN Amro een waarde „ruim boven de 30 euro” heeft.

Het aandeel was vanochtend de grootste stijger op het Damrak en noteerde rond het middaguur 5,7 procent hoger op 27,39. Daarmee werd het concern 2,8 miljard euro meer waard.

TCI maakte twee jaar geleden naam door een machtsstrijd met de top van beursorganisatie Deutsche Börse in zijn voordeel te beslechten. Twee iconen uit het Duitse bedrijfsleven, Rolf Breuer en Werner Seifert, moesten het bedrijf verlaten. Met ABN Amro komt de derde grote Nederlandse onderneming in korte tijd onder vuur van een hedgefonds. Het Britse Centaurus en Amerikaanse Paulson & Co voeren een machtsstrijd uit bij Stork en eisen veranderingen bij Ahold.

TCI eist dat op de aandeelhoudersvergadering van ABN Amro op 26 april vijf voorstellen in stemming worden gebracht. Het hedgefonds beroept zich op de statuten van de bank die alle aandeelhouders met meer dan 1 procent het recht op agendering geven. TCI eist dat de bank een opsplitsing actief onderzoekt en dat de opbrengst van eventuele verkopen direct aan de aandeelhouders wordt gegeven. Daarnaast moet de bank een fusie of totale verkoop onderzoeken. Deze onderzoeken zouden binnen zes maanden na de aandeelhoudersvergadering moeten worden uitgevoerd en in de tussentijd dient de bank zich verre te houden van overnames.

Een woordvoerder van de bank liet vanmiddag weten dat ABN Amro de meningen en visies van alle aandeelhouders „zeer serieus” neemt. „Wij gaan heel goed kijken naar de brief en we zijn geïnteresseerd in een open communicatie met de markt.”