Orkest overstemt zangers in ‘Salome’

Concert: Gürzenich-Orchester Köln o.l.v. Markus Stenz en solisten. Gehoord: 19/2 Concertgebouw Amsterdam.

Drie jaar geleden gaf de Weense Staatsopera een concertante uitvoering van Strauss’ Salome in het Amsterdamse Concertgebouw. Maandag klonk het stuk daar opnieuw bij het Gürzenich-Orchester Köln met chef-dirigent Markus Stenz, regelmatig gastdirigent bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Stenz, in Keulen chef van zowel orkest als opera, dirigeerde daar eerder geënsceneerde voorstellingen van Salome.

In Amsterdam was het publieke succes enorm na de fantastisch gespeelde en gezongen extatische slotscène. Vooral de fascinerende titelrolvertolkster Susan Anthony, die de zieke Isabelle Kabatu verving, maakte furore.

Maar voordien stelde de uitvoering wat teleur. Stenz, die de Grote Zaal toch goed kent, kwam maar zelden tot een bevredigende balans tussen orkest en solisten.

Daardoor werden de verstaanbaarheid van de tekst en de karakteriseringen van belangrijke personages onder druk gezet. Zoals van en Herodes, de wat zwak zingende Josef Protschka, die liep met krukken en zittend zong. Goed dat de tekst via Nederlandse boventiteling was te volgen.

Het andere probleem was de nogal eenvormige klank van het orkest. Het dirigeren van Stenz is erg gericht op dramatiek en tempo aan de oppervlakte, maar veel minder op raffinement en uitdieping van de klank, zoals de Weners dat kunnen. Daardoor kregen de sensualiteit en de schokkende decadentie te weinig hoorbare gestalte.