Help, ik wil veel lezers!

Zoekmachines worden steeds belangrijker voor krantensites en weblogs.

Met simpele trucs als effectieve koppen neemt de populariteit vaak toe.

Zoekmachines worden steeds belangrijker voor krantensites en weblogs. Steeds meer bezoekers komen binnen via Google en andere zoekmachines. Redacteuren en webloggers spelen daar op in door koppen en intro’s zodanig aan te passen dat zoekmachines artikelen makkelijker kunnen vinden. Elke bezoeker is immers ook van waarde voor de adverteerders op de site.

In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is het al heel normaal dat journalisten een cursus zoekmachine-optimalisatie volgen om te leren hoe ze hun artikelen zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor zoekmachines. The Boston Globe is de vijftiende krant in de Verenigde Staten. De webeditie Boston.com staat echter op vier als het gaat om best bezochte Amerikaanse krantensites. „Door het maken van speciale koppen voor de online krant die trefwoorden bevatten die populair zijn bij Google trekt de krant regelmatig meer bezoekers dan grotere dagbladsites van de Chicago Tribune en Wall Street Journal,” zegt redacteur David Beard op de internetnieuwssite News.com.

Ook in Nederland is zoekmachinemarketing in opmars. Onlangs volgden journalisten van De Telegraaf en VNU een cursus ‘Schrijven voor Google’ bij Hans Postma van internetbureau Entopic. „Journalisten moeten anders leren denken”, zegt Postma. „Tijdens de cursus laat ik ze hun eigen artikelen terugzoeken via Google News. Dat lukt vaak niet en dan leg ik uit wat ze anders moeten doen.” Het is belangrijk dat het onderwerp van het artikel in de kop en in de titel van de webpagina terugkomt, legt Postma uit. „Je ziet vaak dat de titel van een pagina eerst de naam van de publicatie bevat en dan pas de kop van het stuk. Zo werkt Google niet.”

Postma vindt het niet vreemd om artikelen aan te passen zodat Google ze beter kan vinden. „Als een lezer een tijdschriftenkiosk binnenstapt, beslist hij binnen één seconde of hij een bepaalde krant koopt. Bij die beslissing spelen koppen een belangrijke rol. Google moet je zien als een virtuele kiosk. Ook daar zijn koppen belangrijk.”

Culinair journaliste Karin Luiten is een paar maanden geleden begonnen met het aanpassen van koppen op haar weblog Koken met Karin om zo haar artikelen ‘Google-vriendelijker’ te maken. Als test gaf ze haar recepten andere namen: niet meer ‘Spaghetti met gehaktballen in tomatensaus’, maar ‘Recept Italiaans’ of ‘Recept Spaghetti.’

Ze deed dit op advies van Stephan Fellinger, directeur van webloguitgeverij Blogo. Het werpt vruchten af. Het bezoek aan haar website is de afgelopen maanden verdubbeld. Uit de statistieken blijkt dat 75 procent van de nieuwe bezoekers via Google komt. Haar nieuwe koppenstrategie zorgt er wel voor dat haar weblog er saaier uitziet. Het komt nu voor dat op één pagina vier keer een bericht met de kop ‘Recept soep’ voorkomt.

Jeroen Doorn, adjunct-hoofdredacteur van Webwereld, vindt het „onzinnig” om Google de boventoon te laten voeren. „Bij het schrijven van koppen en teksten houden we niet bewust rekening met Google. De inhoud prevaleert.”

Webwereld concentreert zich meer op de techniek om zo hoog mogelijk te scoren bij Google. Doorn: „Technisch gezien zijn we voortdurend bezig om Webwereld zo ‘zoekmachinevriendelijk’ te maken. Denk bijvoorbeeld aan het terugkeren van de kop in het webadres: dat vinden zoekmachines prettig en dat zie je terug in de zoekresultaten.”

    • Marie-José Klaver