Harde aanklacht tegen porno

Princess. Regie: Anders Morgenthaler. Met de stemmen van: Thure Lindhardt, Stine Fischer Christensen, Christian Tafdrup. In: Movies, Amsterdam;

Porno maakt meer kapot dan je lief is, zien we in de Deense animatiefilm Princess. Porno de jonge Christina het leven die hardcorefilms maakt met de naam Princess. Haar broer August, een priester, neemt Christina’s vijfjarige dochtertje Mia onder zijn hoede en begint een gewelddadige wraakmissie. Dit religieus geïnspireerde wraakverhaal doet denken aan Paul Schraders Hardcore (1979), waarin een man (George C. Scott) op zoek gaat naar zijn dochter in de krochten van de porno-industrie. De naar Japanse anime knipogende stijl wordt af en toe afgewisseld door live-actionfragmenten waarin Christina figureert. Ze zijn met een videocamera gefilmd door August, toen hij nog bij zijn zus woonde. August wordt zelfs bedankt door de vriend van Christina en baas van het porno-imperium: „Zonder jouw camera waren we niet begonnen met het maken van pornofilms.”

Princess is een serieuze aanklacht tegen de porno-industrie, maar in het prediken van eigenrichting draaft de film behoorlijk door. In een scène slaat Mia de man die haar misbruikte met een koevoet keihard in zijn kruis, waarna August iedereen die ook maar iets met de Princess-dvd’s van doen heeft, afmaakt.

Sommige animaties zijn mooi getekend, de stoom die uit de badkuip komt, maar meestal is de stijl hard en eenduidig. De beste scène is die waarin August in een nachtclub wat schimmige figuren afknalt. We zien alleen de gevolgen: een plas bloed in een bed, een doodskist en een grafzerk.

Dezelfde distributeur vertoont nu ook Appleseed en Origine, twee Japanse animatiefilms van respectievelijk Shinji Arimaki en Keiichi Sugiyama. Fantasy met een gewelddadige inslag en nogal bombastische motieven. Werelden moeten worden gered, oorsprongen gevonden en dat alles gebeurt tegen het decor van futuristische vergezichten: in het geval van Appleseed het ultieme stadium van technologie, in het geval van Origine zijn we in een post-apocalytisch landschap beland. De technische aspecten van de films zijn veel interessanter dan de inhoudelijke.