‘Een simpel idee werkt het beste’

YouTube stelt andere eisen aan de videoclip; die moet korter zijn, aangepast aan een klein schermpje en een mindere beeldkwaliteit. En is een YouTube-hit altijd toeval?

Waar moet een videoclip tegenwoordig aan voldoen? Wil je een verhaaltje van drie minuten, of wil je geschikt zijn voor YouTube? En: kun je een YouTube-hit ‘bedenken’, of gebeurt het per toeval – denk aan de opnames van de groep Alamo Race Track die in de kleedkamer hun single Black Cat John Brown spelen. Het filmpje belandde bijna per ongeluk op YouTube en werd daar een hit (279.933 views). Of neem het clipje Here It Goes Again van de nagenoeg onbekende band OK Go, dat inmiddels 11.116.465 keer bekeken is.

Volgens reclame-filmer/clipmaker Jonathan Herman moet een YouTube-‘hit’ aan bepaalde voorwaarden voldoen. ,,Een helder idee is belangrijk, iets dat zich binnen vijftien seconden laat doorgronden. YouTube heeft andere wetten dan MTV of TMF. Om te beginnen is er een klein schermpje. Dat betekent dat mensen niet zo lang naar YouTube-filmpjes kijken, want ze zijn ongeduldig of de verbinding valt weg. Daarom zijn de simpelste filmpjes vaak het succesvolst. In dat clipje van OK Go dansen mensen op een lopende band. Het gaat nog een paar minuten zo door en dat hóef je niet af te kijken.” Er is op YouTube ook een mooi filmpje van de Franse kunstenaars van Pleix, bij elektronische muziek van Vitalic, met in slow motion vallende honden. Dat is heel hypnotiserend. Het is drie minuten lang hetzelfde, maar voor YouTube werkt dat goed.”

Jonathan Herman maakte onlangs de verhalende clip Make My Day voor het Nederlandse hiphopcollectief C-Mon & Kypski, waarin kantoorman Pete Philly in een schilderij belandt, om verder te leven als zombie (YouTube-views sinds begin deze maand: 1.615). Thomas Elbers, dj in het Nederlandse hiphopcollectief C-Mon & Kypski, ziet een verschuiving in nadruk van tv naar internet. ,,Internet kan veel voor je doen. De clip van ons liedje Shitty Bum, van een paar jaar geleden, werd destijds, nog vóór YouTube, al 400.000 keer bekeken. Dankzij die clip kregen we tournees aangeboden in Denemarken en Duitsland. Zo kan een filmpje ervoor zorgen dat je naam zich als een olievlek over internet uitbreidt."

Dat maakt de clip dus eigenlijk nog belangrijker dan voorheen. ,,Maar dan moet je wel opvallen tussen die massa bands en filmmakers die zich op internet presenteert.”

Clip en reclameregisseur Jonathan Weyland, die clips maakt voor onder meer Anouk, Kane en The Sheer, vindt zijn eigen clips niet geschikt voor YouTube. ,,Ik besteed veel zorg aan licht, aankleding, make-up. Dat komt op internet helemaal niet over. Bovendien vind ik drie minuten te lang om naar internet te kijken.” Zijn clip voor The Sheer, Understand, staat op YouTube (25.081 views). ,,Dat is een mooi uitgelicht filmpje van een spelende band. Maar ik denk dat je voor YouTube andere normen moet bedenken: vooral heel origineel zijn, en je niet te druk maken om de visuele kwaliteit."

Volgens Weyland zouden voor internet andere formats ontwikkeld kunnen worden. „Clips zijn speciaal geschikt voor tv. Als je een mooie flatscreen aan je muur hebt hangen zie je daar graag een mooie clip, maar op internet kun je ook kortere dingen doen. Ik denk aan trailers, teasers, flyers van 30, 40 seconden. Ik kijk zelf eigenlijk nooit naar filmpjes op internet, ik vind de kwaliteit te slecht. Maar het lijkt me leuk om daar vormen voor te bedenken.”

Kijk voor korte filmpjes van C-Mon en Kypski op: http://www.youtube.com