Barneveld-Noord op de spoorkaart

Transferia kunnen volgens de provincie Gelderland helpen om de files te bestrijden. Maar de NS laten een transferium bij Barneveld-Noord links liggen. „Er moet minimaal een winkel zijn.”

Het transferium Barneveld-Noord, gezien vanuit de stoptrein naar Amersfoort. De intercity stopt er niet. Foto Flip Franssen Nederland, Barneveld, 20-7-2007 Zicht op de ingang van het Transferium aan de stationszijde vanuit de trein naar Amersfoort Foto: Flip Franssen Franssen, Flip

Een voorbijsnellende intercity is voor de automobilist op weg naar de Randstad bepaald geen aanmoediging om zijn auto in het transferium Barneveld-Noord te parkeren. De trein van Connexxion stopt wel – vier maal per uur –, maar in Amersfoort moet overgestapt worden. Het ongemak valt mee, vergeleken met dat voor de reiziger die van Barneveld-Noord naar Apeldoorn wil. Die moet eerst met de stoptrein ‘terug’ naar Amersfoort om daar de intercity te nemen. Na tien minuten passeert hij dan in sneltreinvaart het transferium.

De situatie is niet ideaal, erkent gedeputeerde Marijke van Haaren (CDA) van de provincie Gelderland. De gezamenlijke overheden hebben ruim 6 miljoen euro op tafel gelegd voor de aanleg van het transferium en een voetgangersbrug over het spoor. De grondaankoop en de infrastructuur hebben 13 miljoen euro gekost. Het bestemmingsplan laat de vestiging van winkels toe. Ook kan de parkeercapaciteit tot 500 plaatsen worden verdubbeld.

Het transferium, vlakbij de snelwegen A1 en A30, is bijna een jaar in bedrijf. Er komen zo’n honderd auto’s per dag. Maar er stappen meer reizigers uit de auto als Barneveld-Noord een intercityhalte wordt, weet Van Haaren. Goed openbaar vervoer, veiligheid en een vlotte overstap zijn bepalend voor het succes van transferia, zo blijkt uit een landelijk proefproject. „De trein Apeldoorn-Amersfoort moet hier stoppen, dan heb je echt een volwaardig station”, zegt Van Haaren.

Maar de NS voelen niet veel voor een extra halteplaats. Het is lastig in te passen in de dienstregeling en „voegt niet veel toe” aan wat Connexxion biedt, zegt Maurice Unck, directeur business development bij NS. Bovendien zien de NS het transferium Barneveld-Noord niet zitten. Het betonnen bouwwerk met veel metaal en gestapelde parkeerplaatsen past niet in het transferiumconcept van de spoorwegen. De NS willen tussen de 300 en 500 miljoen euro investeren in vier tot zes „veilige en comfortabele” overstapplaatsen langs snelwegen richting de Randstad. Veenendaal-De Klomp, bij de snelweg A12, dient momenteel als proeflocatie. De locaties staan nog niet vast, wel moeten de NS-transferia beschikken over gelijkvloerse parkeerplaatsen en voorzieningen als een kapper, supermarkt en bank.

Barneveld-Noord voldoet niet aan de eisen. „Dit is te weinig, er moet minimaal een winkel zijn”, aldus NS-directeur Unck eergisteren tijdens een mobiliteitsdebat in Barneveld. „Wij willen ook reuring”, reageert gedeputeerde Van Haaren, „maar je kunt een uitbater niet vragen om hier te beginnen als er nog niet veel mensen komen.”

Verbetering van bereikbaarheid staat hoog op de prioriteitenlijst van de Gelderse politiek. Knelpunten worden bestreden met betere wegen, fietsverbindingen en openbaar vervoer. Zo zijn rondom Apeldoorn vier nieuwe stations aangelegd, komen er rondwegen rond kleine kernen en wordt de snelweg A15 doorgetrokken richting A12. Er is meer nodig om de toenemende mobiliteit de baas te blijven, erkent Van Haaren. „Wij houden grote problemen, ook na 2020.”

Met een blik op de snelwegknelpunten en het spoorlijnennet constateert Van Haaren dat er een „gouden kans” ligt voor de aanleg van transferia. Zodra er een file ontstaat, moeten automobilisten via borden boven de weg gewezen worden op het dichtstbijzijnde transferium en de te boeken tijdwinst. Deze ‘dynamische reisinformatie’ moet ook bij de A1 komen, bij Barneveld, maar het lukt de provincie niet dit voor elkaar te krijgen. „We zijn al een jaar in onderhandeling met Rijkswaterstaat. Het zal er ooit komen, maar nu nog niet”, zegt Van Haaren. Rijkswaterstaat laat weten dat het bord deze zomer geplaatst wordt.

Het is lastig voor een decentrale overheid om iets bij instanties als Rijkswaterstaat, NS en ProRail voor elkaar te krijgen, is de ervaring van Gelderland. Het gaat dan niet alleen om grote maar ook om ogenschijnlijk kleine zaken, geeft Van Haaren aan. „Wij willen op station Ede graag een bordje met een verwijzing naar de Valleilijn. Daar steggelen we al een half jaar over met ProRrail. Het past niet in de huisstijl, zeggen ze.”

Volgens Van Haaren speelt concurrentie tussen NS en Connexxion, dat het vervoer op de Valleilijn (Ede-Amersfoort) verzorgt, mogelijk een rol. Ze heeft goede hoop dat Barneveld-Noord uiteindelijk een intercitystation wordt. Tijdens de discussiebijeenkomst in Barneveld kreeg ze steun van Kamerleden van CDA, PvdA en ChristenUnie. Als het hoofdrailnet in 2015 opnieuw aanbesteed wordt, stelt Van Haaren voor, moet van de nieuwe vervoerder geëist worden dat de intercity stopt in Barneveld-Noord. „Wij geloven in transferia”.