Winstgroei Grolsch ondanks lager marktaandeel Nederland

Door de beslissing om minder geld te besteden aan promotieacties, heeft brouwer Grolsch vorig jaar minder bier verkocht in Nederland en Groot-Brittannië. Dat heeft Grolsch vanmorgen bekendgemaakt.

Om de kracht van het merk niet aan te tasten, had het bedrijf uit Enschede besloten om niet aan prijzenslagen in de supermarkten mee te doen. Dat heeft in Nederland geleid tot een daling van het marktaandeel van een half procent, in een markt die ook nog eens met 1 procent kromp.

Niettemin groeide de nettowinst, exclusief eenmalige effecten, met 18 procent naar 19,2 miljoen euro. De omzetdaling in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is volgens de brouwer ruimschoots gecompenseerd door een groei van de afzet met 14 procent in andere buitenlandse markten. Vooral in Frankrijk, Australië, Nieuw Zeeland en Rusland werd het bier van Grolsch goed verkocht.

De netto-omzet van Grolsch steeg mede daardoor vorig jaar met bijna 2 procent naar 318 miljoen euro. Dat was ook te danken aan een stijging van de horecaomzet in Nederland en een stijging van het nettoprijspeil.

Grolsch verwacht dit jaar veel van de introductie van een nieuwe exclusieve Grolsch-fles, die in december werd aangekondigd. Ook van de distributie in de Verenigde Staten door de Amerikaanse biergigant Anheuser-Busch hoopt Grolsch dit jaar te profiteren. Eind 2006 was 90 procent van het volume in de VS bij distributeurs van Anheuser-Busch ondergebracht. Dat leverde vorig jaar echter nog geen stijging van het verkochte volume op.

De bierbrouwer gaat naast zijn gewone dividend een ‘Grolsch-plus’-dividend introduceren. Dat zal afhankelijk gemaakt worden van „het financieringsperspectief” van de onderneming, waarbij de ruimte wordt bepaald door verwachte investeringen en nieuwe ontwikkelingen. Aandeelhouders moeten daarbij rekening houden met een sterk variërend verloop.