Muur tegen muur in Rusland

Muur tegen muur in Rusland St. petersburg. Stenka na stenkoe – muur tegen muur. De traditie gaat terug naar de mist der heidense oudheid. Vanwege het hoge aantal doden en gewonden onderdrukten zowel de tsaren als communisten de traditie zeer energiek, of vervingen hem door onschuldige sneeuwballengevechten. Tijdens maslenitsa, het ‘pannenkoekfeest’ of Russisch carnaval, plachten de complete mannelijk bevolking van dorpen, of straten, als twee muren op elkaar af te stormen en elkaar tot bloedens toe af te rossen. Eraan vooraf gaat een soort rapbattle, waarin de partijen elkaar met korte rijmpjes beledigen. Achteraf omhelst men elkaar als echte kerels en zet het met bloedneuzen, blauwe plekken en gebroken botten op een drinken, zingen en dansen. Zeven jaar geleden behoorde Andrej Groentovski uit St. Petersburg tot de groep pioniers die deze aardige traditie van zinloos geweld nieuw leven inblies. Nu organiseren veel Russische steden en dorpen weer ‘muur tegen muur’. Half-stiekem, want Russische fight clubs zijn illegaal en moeten dat ook blijven. De Amerikaanse film Fight Club droeg in 1999 bij aan de herleving van deze Russische traditie, erkent Groentovski. Zelf had hij wel eens wat psychologie gelezen. Het leidde tot een ‘patriottische theorie van agressie’. De van staatswege afgedwongen onderdrukking van agressie bij mannen leidt tot gevoelloosheid en verwrongen seksualiteit, denkt hij. Daarom plant de Russische man zich niet voort en staat het land voor een demografische crisis. Alleen een goed pak slaag op zijn tijd kan het Russische volk redden. Groentovski: „Een gevecht verliezen is voor een man even pijnlijk als ontmaagd worden voor een vrouw. En even noodzakelijk.” In Petersburg maken ze werk van de fight club op maslenitsa, dragen ze historische uniformen. Elders gaat het eerder om vechtende jeugdbendes. Dat kinderen van 7 tot 10 zonder enige bescherming elkaar tot moes slaan, hoort erbij, vindt Groentovski. „Zo vorm je het Russische karakter. Dat is uniek. Elders eindigt een straatgevecht in publieke vernedering, bij ons in samen zingen.” Zie voor een uitgebreide fotoreportage: www.nrc.nl Foto Oleg Klimov FOR THE NRC-NEXT. Moscow. "If you are Russian - you are the Orthodox, if you are Orthodox - you are fighter" - Slogon of Russian fight club in Moscow and Petersburg. Stenka na stenkoe Ð muur tegen muur. De traditie gaat terug naar de mist der heidense oudheid. Vanwege het hoge aantal doden en gewonden onderdrukten zowel de tsaren als communisten de traditie zeer energiek, of vervingen hem door onschuldige sneeuwballengevechten. Tijdens maslenitsa, het ÔpannenkoekfeestÕ of Russisch carnaval, plachten de complete mannelijk bevolking van dorpen, of straten, als twee muren op elkaar af te stormen en elkaar tot bloedens toe af te rossen. Vooraf ging een soort rapbattle, waarin de partijen elkaar met korte rijmpjes Beledigde. Achteraf omhelsde men elkaar als echte kerels en zette het met bloedneuzen, blauwe plekken en gebroken botten op een drinken, zingen en dansen. Zeven jaar geleden behoorde Andrej Groentovski uit St Petersburg tot de groep pioniers die deze aardige traditie van zinloos geweld nieuw leven inblie.s Nu organiseren veel Russische steden en dorpen weer Ômuur tegen muurÕ. Half-stiekem, want Russische fight clubs zijn illegaal moet dat ook blijven. De Amerikaanse film Fight Club droeg in 1999 bij aan de herleving van deze Russische traditie, erkent Groentovski. Zelf had hij wel eens wat psychologie gelezen. Het leidde tot een Ôpatriottische theorie van agressieÕ. De van staatswege afgedwongen onderdrukking van agressie bij mannen leidt tot gevoelloosheid en verwrongen seksualiteit, denkt hij. Daarom plant de Russische man zich niet voort en staat het land voor een demografische crisis. Alleen een goed pak slaag op zijn tijd kan het Russische volk redden. Groentovski: ÔEen gevecht verliezen is voor een man even pijnlijk als ontmaagd worden voor een vrouw. En even noodzakelijk.Õ In Petersburg maken ze werk van de Ôfight clubÕ op maslenitsa, dragen ze historische uniformen. Elders gaat het eerder om vechtende jeugdbendes. Dat kinderen van 7 tot 10 zonder enige vechten folklore

Stenka na stenkoe – muur tegen muur. De traditie gaat terug naar de mist der heidense oudheid. Vanwege het hoge aantal doden en gewonden onderdrukten zowel de tsaren als communisten de traditie zeer energiek, of vervingen hem door onschuldige sneeuwballengevechten.

Tijdens maslenitsa, het ‘pannenkoekfeest’ of Russisch carnaval, plachten de complete mannelijk bevolking van dorpen, of straten, als twee muren op elkaar af te stormen en elkaar tot bloedens toe af te rossen. Eraan vooraf gaat een soort rapbattle, waarin de partijen elkaar met korte rijmpjes beledigen. Achteraf omhelst men elkaar als echte kerels en zet het met bloedneuzen, blauwe plekken en gebroken botten op een drinken, zingen en dansen.

Zeven jaar geleden behoorde Andrej Groentovski uit St. Petersburg tot de groep pioniers die deze aardige traditie van zinloos geweld nieuw leven inblies. Nu organiseren veel Russische steden en dorpen weer ‘muur tegen muur’. Half-stiekem, want Russische fight clubs zijn illegaal en moeten dat ook blijven.

De Amerikaanse film Fight Club droeg in 1999 bij aan de herleving van deze Russische traditie, erkent Groentovski. Zelf had hij wel eens wat psychologie gelezen. Het leidde tot een ‘patriottische theorie van agressie’. De van staatswege afgedwongen onderdrukking van agressie bij mannen leidt tot gevoelloosheid en verwrongen seksualiteit, denkt hij. Daarom plant de Russische man zich niet voort en staat het land voor een demografische crisis. Alleen een goed pak slaag op zijn tijd kan het Russische volk redden. Groentovski: „Een gevecht verliezen is voor een man even pijnlijk als ontmaagd worden voor een vrouw. En even noodzakelijk.”

In Petersburg maken ze werk van de fight club op maslenitsa, dragen ze historische uniformen. Elders gaat het eerder om vechtende jeugdbendes. Dat kinderen van 7 tot 10 zonder enige bescherming elkaar tot moes slaan, hoort erbij, vindt Groentovski. „Zo vorm je het Russische karakter. Dat is uniek. Elders eindigt een straatgevecht in publieke vernedering, bij ons in samen zingen.”

Zie voor een uitgebreide fotoreportage: www.nrc.nl