Hier las je vroeger de Vogue voor

Het modecircus trekt weer in hoog tempo de wereld door.

Wie bij wil blijven, hoeft zijn huis niet meer uit: dagelijks even slim surfen op internet volstaat.

Foto Reuters A model displays a creation by Italian designer Elena Miro' during her Women's Fall-Winter 2007/2008 Collections during Milan fashion week in Milan February 17, 2007. REUTERS/Alessandro Bianchi (ITALY) REUTERS

Na de mannenshows in Milaan en Parijs, de couture in Parijs en de vrouwen in New York en Londen, zijn de bewoners van planeet mode tot zaterdag terug in Milaan, voor de nieuwe wintercollecties. Zondag beginnen de shows in Parijs.

Maar voor de hotste trends en de laatste roddels hoeft niemand zijn huis meer te verlaten. Alles is tegenwoordig direct te volgen via modeweblogs, websites en podcasts. Laat de anderen maar feesten en de halve wereld afreizen, thuis blijf je net zo goed op de hoogte.

Vandaag showt Prada in Milaan. Een half jaar geleden toonde het Italiaanse label elegante zomermode met jaren veertig-invloeden. Of Miuccia Prada dit keer weer een ander tijdperk aanboorde voor inspiratie, staat vanavond al in het modeblog van The Sartorialist en op modesites als Vogue.com. Op de Vogue-website is vanaf morgen ook Prada’s runway video te zien, en kun je een podcast van de show downloaden.

Terwijl modejournalisten vanaf half januari kriskras door de stad spurten om zo’n tien shows per dag te zien, vaak half op schoot bij een collega – volgt een steeds groter modepubliek de shows via internet. Thesartorialist.blogspot.com trekt dagelijks 24.000 lezers. De pagina’s van Style.com worden zo’n 87 miljoen keer per maand bezocht. Er zijn gedetailleerde video’s en foto’s van de kleding, en boeiende sfeerbeelden. Klik op ‘collections fall 2007’ en daarna op ‘backstage/front row’, en ontdek bij ontwerper Marc Jacobs dat het Nederlandse topmodel Jessica Stam een huid heeft als een wrattenzwijntje, en dat mannequins wél eten. Je ziet de uitgerangeerde ster Rod Stewart zitten naast über-moderedactrice Anna Wintour van de Amerikaanse Vogue en haar onafscheidelijke puberdochter Bee, die – logisch toch? – werkt voor Teen Vogue.

„Modetijdschriften koop ik vrijwel nooit meer”, zegt Matthijs Boelee, docent-coördinator Modevormgeving in Arnhem. Hij zit deze weken vaak achter zijn computer om, lang voordat de tijdschriften het laatste nieuws presenteren, te weten wat er speelt. In de jaren tachtig keek Boelee als modestudent twee keer per jaar reikhalzend uit naar de Marie-Claire bis, met uitgebreide modespecials uit Parijs. „Als modestudenten liepen we toen hopeloos achter de feiten aan.”

Tegenwoordig verdienen tijdschriftenmakers bijna geen cent meer aan Boelee. Net als miljoenen anderen klikt hij regelmatig op Style.com, een site die zes jaar geleden begon met het – gratis – plaatsen van foto’s van modeshows.

Sinds ongeveer een jaar stuurt elk zichzelf respecterende krant en tijdschrift een blogger naar de shows. Meestal een extra taak voor de moderedacteur die er toch al naartoe moest. Op 19 september plaatste John de Greef, moderedacteur van Elsevier en Elsevier Thema, zijn eerste blog tijdens de London Fashion Week op www.elsevier.nl. „Het was een blog aan m’n been”, grapt De Greef over zijn eerste ervaringen. Het was wennen om ’s avonds, bekaf, met een falende internetverbinding toch nog een verhaal te typen. Een Blackberry bracht uitkomst.

Inmiddels vindt De Greef het bloggen ondanks het gedoe de moeite waard. Bijna vanaf de catwalk bij Prada zegt hij: „Het is heerlijk om direct mijn verhaal of kritiek kwijt te kunnen. Ik hoef niet een week of zelfs bijna een halfjaar te wachten tot er een geschikt nummer van Elsevier uitkomt.

Modebloggers die bovenop de mode zitten zijn het interessantst. Er zijn er ook veel die bijna niets anders doen dan persberichten posten (fashion.blog.nl). Diane Pernet (ashadedviewonfashion.com) blogt als enige over ‘off-shows’, ongewone modepresentaties die ontbreken op de officiële modekalender. Op 11 februari bracht Pernet foto’s van de Nederlandse Joline Jolink in New York die, terwijl de modemensen wachtten tot de show van Marc Jacobs begon, haar modemoment greep. Cathy Horyn, modejournalist van de New York Times, lardeert haar teksten liever met insiders-modepraatjes: Karl (Lagerfeld) háát Azzedine (Alaïa)!

John de Greef prefereert verhalen over de mode of de shows. „Blogs zijn vaak juist bedoeld voor heel persoonlijke verhalen. Maar om nou op te schrijven dat ik bij Gucci alweer kusjes van (Herald Tribune-critica) Suzy Menkes kreeg, of dat ik in de bilspleet van een afgezakte broek op de rij voor me heb zitten gluren, dat gaat mij te ver. Dat soort informatie vind ik pas leuk als ik het kan relateren aan de mode. Ik ben modejournalist, geen columnist.”

    • Georgette Koning