Duitsland: fiscale heffing vieze auto’s

Duitsland wil het bezit van milieu-onvriendelijke auto’s fiscaal bestraffen. De autobelasting, nu gebaseerd op cilinderinhoud, zal zich in de toekomst richten op de uitstoot van schadelijke stoffen, waaronder kooldioxide. Milieuvriendelijker auto’s vallen dan onder een lager tarief.

Minister voor Verkeer Wolfgang Tiefensee (SPD) heeft zich dit weekeinde sterk gemaakt voor een dergelijke „ecologische belasting”. Het idee om auto’s te belasten op basis van hun vervuiling werd al in 2005 opgenomen in het regeerakkoord van Merkels ‘grote coalitie’, maar het voornemen was nog niet uitgevoerd. Het regeerakkoord voorziet in een belasting op basis van verontreiniging door kooldioxide, CO2. Tiefensee wil rekening houden met álle schadelijke stoffen.

In een artikel voor de Süddeutsche Zeitung stelde Tiefensee dat het niet de bedoeling is om autobezit duurder te maken. Hij wil milieu-onvriendelijke auto’s zwaarder belasten en met die extra opbrengst milieuvriendelijkere auto’s ontlasten. De minister wil bijvoorbeeld oudere auto’s belasten naar emissienorm. Voor auto’s conform de zogenoemde Euro-1-norm uit 1993 zou een toeslag van 20 procent gelden, voor auto’s die voldoen aan de strengere Euro-2-norm uit 1997 zou er een toeslag komen van 15 procent.

De minister nam ook de Duitse autofabrikanten op de korrel. De industrie moet zorgen voor zuinigere en milieuvriendelijkere auto’s. Renate Künast, fractievoorzitter van de Groenen, veroorzaakte vorige week opschudding door Duitsers op te roepen om auto’s van de Japanse fabrikant Toyota te kopen. Künast wilde zo de aandacht vestigen op het feit dat de Duitse fabrikanten de ontwikkeling van hybride auto’s aan zich voorbij hebben laten gaan. De fabrikanten verdedigden zich door erop te wijzen dat ze zich gericht hebben op zuiniger dieselmotoren.