Condooms van overheidswege

condom.jpgMoest meteen aan collega-correspondent & medeblogger Jeroen van der Kris denken toen ik de nieuwe generatie NYC-condooms zag. Jeroen schreef namelijk recent over het nieuwe logo van de Europese Unie.

Ik houd wel van logo’s of reclamekreten van steden of regio’s. Dat wil zeggen, als ze een beetje ongedwongen ontstaan. Dat was in Brussel niet helemaal het geval, en hoe lekker I amsterdam ook bekt, je voelt gewoon dat er een te goed reclamebureau achter zit.

ijs2.jpg(Ik kijk nog maar eens even in mijn vriezer hier naar de ijsklontjesvorm die ik overhield aan een tijd in Berlijn. De klontjes zijn in de vorm van Ampelmann. Akkoord, inmiddels ook commercieel uitgevent, maar er was een tijd dat het gewoon een mannetje op het Oost-Berlijnse stoplicht was.)

Goed. De NYC condoms dus. Sexy is het ontwerp niet, losjes wel. En onmiskenbaar New York: gebaseerd op de iconische aanduidingen van metrolijnen. (‘Ride the safe sex train’, koppen de lokale media.) De nieuwe generatie condooms (gratis) vervangt de achttien miljoen die de stad elk jaar al uitdeelt om veilig vrijen te stimuleren. (Het aantal nieuwe HIV-besmettingen is de laatste vijf jaar nog niet zo laag geweest als nu.)

De stad heeft nog niet eerder condooms van het eigen merk in omloop gebracht. Ze kosten per stuk 3 cent om te maken en te verspreiden. Gelukkig (het blijft New York) ‘helpt’ de detailhandel. Modeketen Kenneth Cole heeft grote bakken met de gratis condooms op de balie staan. Ernaast een T-shirt en de boxershort met handige opbergvakjes. De condooms zijn dus gratis, de boxer kost 35 dollar. „Maar de opbrengsten gaan naar… naar… een goed doel”, probeerde de verkoper me nog te overtuigen.

P.S. Nog even over die verkeersboetes die de stad bleef uitdelen, ook al konden autobezitters hun auto niet meer verplaatsen door de sneeuwval. Burgemeester Bloomberg moest er op terugkomen. De man die de rokerslobby wist te weerstaan geeft nu zijn ongelijk toe. De bon mag worden verscheurd.