Winkelen wordt nog eentoniger

Frits Baltesen

Winkelstraten in Nederland worden nog eentoniger. Het aantal winkels dat onder één formule opereert, zoals Pearl, Kruidvat of Hema, verdubbelt binnen tien jaar.

Dat zeggen deskundigen en ondernemers in de detailhandel. Het monotoner straatbeeld wordt veroorzaakt door de opkomst van winkelformules. Het hoofdkantoor geeft alle aangesloten winkels exacte richtlijnen voor assortiment, type gevel, kleuren, reclame, aanbiedingen en inrichting.

Op de vraag wat de creatieve inbreng is van franchisers van modewinkelketen Shoeby Fashion (126 vestigingen), antwoordt directeur Mieke van Deursen: „Niets!” Vorig jaar heeft Bruna een bonus-malusregeling ingesteld bij de 380 boekwinkels: hoe beter een ondernemer het protocol volgt uit het Bruna-handboek, hoe meer bonus hij ontvangt.

Detailhandelsbedrijven menen dat klanten niet houden van verrassingen – al beweren ze vaak anders. Adviseur Ben Buitelaar van bureau Koelewijn & Partners: „Dit is wat de consument wil.”

Terwijl zelfstandige winkeliers de laatste vijf jaar terrein verloren, steeg het aantal formulewinkels met 48 procent naar 30.486.

Succesformule: pagina 23