Peptalk van de keeper

Voetbalclub FC Twente helpt vastgelopen jongeren bij het kiezen van een opleiding of baan.Jacqueline Kuijpers

Keeper Sander Boschker (midden) laat af en toe zijn gezicht zien bij het project Scoren door Scholing waarmee FC Twente jongeren helpt meer grip op hun leven te krijgen. foto Eric Brinkhorst 9-2-2007 ROC Twente / FcTwente / Keeper Sander Boschker loopt binnen bij leerlingen ROC. ©foto eric brinkhorst onderwijs Brinkhorst, Eric

Het miezert in het Fanny Blankers Koen stadion in Hengelo. Dit is de trainingslocatie van FC Twente. En van ‘Scoren door Scholing’. In een vergaderzaal boven de tribune proberen jongeren die gestrand zijn in het onderwijs weer grip op hun leven te krijgen: in tien weken tijd proberen ze erachter te komen wat ze willen, gaan ze snuffelen in het bedrijfsleven of de werkelijkheid past bij die droom, en maken ze een actieplan hoe ze hun doel kunnen bereiken. “Je leert jezelf kennen”, zegt Jasper (19). “Ik heb geleerd dat ik anders overkom op anderen dan ik zelf dacht. Daar ga je wel over nadenken.”

‘Scoren door Scholing’ is één van de projecten die FC Twente onder de paraplu van de stichting ‘FC Twente scoren in de wijk’ heeft opgestart. Vanuit ‘goed noaberschap’ (noaber is Twents voor naaste buur) wilde de voetbalclub zich inzetten voor het oplossen van maatschappelijk problemen in de wijk Berflo Es. Met financiële steun van onder meer de gemeente Hengelo en het ministerie van VROM werden voetbalcursussen voor de kinderen uit de wijk georganiseerd en er kwamen gezondheidsprogramma’s. De club stelde werkervaringsplaatsen beschikbaar. Vorig schooljaar is daar ook nog Scoren door Scholing bijgekomen, in nauwe samenwerking met het ROC van Twente. Aan dit beroepsoriëntatietraject nemen inmiddels jongeren uit diverse Twentse gemeenten deel.

Kimberly (17) heeft al heel wat geprobeerd na het vmbo. Kapper, detailhandel. Maar niks werkte. Nu is gebleken dat ze het meer richting zorg en welzijn moet zoeken. Inmiddels loopt ze stage op een basisschool. Over de cursus is ze laaiend enthousiast. “Ik wou dat ik hier voor altijd kon blijven. Want zulke relaxte leraren als we hier hebben, vind je nergens. Zij begrijpen je echt en helpen je heel goed.”

Natuurlijk is er met de jongeren hier meer aan de hand dan alleen even niet weten wat ze willen. Allemaal hebben ze hun eigen achtergrond waardoor het mis is gegaan. Problemen thuis, schulden, criminaliteit, drugs, zwangerschap. Daar praten ze allemaal liever niet over. Maar de twee docenten die voor de groep staan, krijgen het er wel uit én weten een ommezwaai te bewerkstelligen. Van onwil en verzet tegen het schoolse naar enthousiasme.

Die twee docenten zijn Alice ter Brugge en Martin van den Berg. Beiden brachten een berg mensenkennis én een uitgebreid netwerk mee. Ter Brugge komt uit het speciaal onderwijs, Van den Berg was leerplichtambtenaar en werkte verder bij de reclassering en de sociale dienst. Vooral ook het netwerk biedt een meerwaarde voor deze jongeren, want er moet wel nú iets gebeuren. Dus als een jongen denkt dat hij borderline heeft waardoor alles mis loopt, dan weet Van den Berg drie dagen later een orthopedagogisch onderzoek te regelen. “We gaan net een stapje verder”, zegt hij zelf.

Dat geldt ook voor het regelen van stages. Rick (17) bijvoorbeeld kan stage gaan lopen bij een trainingscentrum voor politiehonden en voor Gerson (21) wordt hemel en aarde bewogen om hem te laten meelopen bij een vliegtuigbouwer. “Dan zie je wel dat de naam FC Twente deuren opent”, zegt Edwin Kamp, namens het ROC van Twente projectleider van Scoren door Scholing. “Het is toch een soort ‘private label’ voor dit project. Bovendien mogen wij gebruik maken van de businessclubs (sponsors) van FC Twente. Als je die belt zeggen ze ‘tuurlijk, laat maar komen die knul’.”

Aan het project, dat drie keer per schooljaar start, hebben inmiddels zo’n 90 jongeren deelgenomen, voor het merendeel vastgelopen mbo’ers. Van hen is 85 procent gestart met een opleiding of heeft een baan gevonden. De rest was ofwel niet te motiveren of is een ander traject ingegaan, bijvoorbeeld psychiatrische hulp. “Het geheim van het slagen van dit project is de sfeer”, zegt Alice ter Brugge. “Wij bieden ze veiligheid, een niet-schoolse omgeving waarin ze durven praten en dingen willen aannemen. Want de maatschappij is enorm ingewikkeld voor deze jongeren. Achter dat stoere uiterlijk zit een jongen of een meisje vol goede eigenschappen die zegt: ‘Zeg mij maar hoe ik het moet doen in de maatschappij’. Dat leren wij ze hier.”

En dan is er natuurlijk nog het imago van FC Twente dat het project meer standing geeft. Ambassadeur van het project is keeper Sander Boschker. Hij houdt aan het begin van iedere cursus een ‘peptalk’. “Ik vertel hoe belangrijk het is om iets te leren en dat ze deze kans moeten aangrijpen. Neem mezelf. Ik heb alleen lts en ben daarna profvoetballer geworden. Als ik straks stop met de voetballerij heb ik niks om op voort te borduren.”

Vandaag komt Sander Boschker even binnen voor een foto. Rick glundert als hij met zijn idool op de foto mag. Christa (19) vindt dat minder spannend. “Ik ben wel fan hoor van FC Twente. Maar ook als ik geen fan was had ik ook wel aan Scoren door Scholing meegedaan.”

www.scorenindewijk.nl