Pensioenfonds ABP riskeert weer boete

Pensioenfonds ABP hangt een nieuwe boete boven het hoofd wegens ongeoorloofde reclame voor levensloopregelingen van verzekeringsdochter Loyalis. Een eerdere overtreding resulteerde in een boete van 1,3 miljoen euro. ABP beheert de pensioenen van ruim een miljoen ambtenaren en onderwijzers.

De toezichthouder van de pensioenfondsen, De Nederlandsche Bank (DNB), is een onderzoek begonnen naar de reclame-uitingen van ABP. Dit zei de advocaat voor DNB Cécile Bitter gisteren bij de behandeling van een beroep van ABP tegen de eerder door de toezichthouder opgelegde boete. Een woordvoerder van DNB bevestigt dat een onderzoek loopt.

De boetes zijn opgelegd, omdat het pensioenfondsen wettelijk is verboden hun monopoliepositie op de pensioenmarkt te gebruiken om aanvullende producten zoals de levensloopregeling te verkopen. Via de levensloopregeling is het onder meer mogelijk te sparen om eerder te stoppen met werken. Om oneerlijke concurrentie te voorkomen mogen dochterondernemingen van pensioenfondsen bij hun verkoopactiviteiten niet leunen op de naamsbekendheid en klantenbestanden van de pensioenfondsen.

De eerder opgelegde boete betrof activiteiten tot januari 2006. Het pensioenfonds had toen beterschap beloofd. ABP lijkt na die tijd toch weer in de fout te zijn gegaan.

Toezichthouder DNB heeft het pensioenfonds voor zorg en welzijn, PGGM, eenzelfde boete opgelegd. Gisteren diende ook het beroep van PGGM tegen deze boete. Beide pensioenfondsen stelden dat hun verzekeringsdochters de relatie tot hun pensioenfondsen niet voor commercieel gewin noemden, maar om „hun cliënten adequaat voor te lichten”.

Schriftelijke uitspraak in beide beroepszaken volgt binnen zes weken. Hoe lang het nieuwe onderzoek naar ABP gaat duren wilde de DNB-woordvoerder niet zeggen.

ABP: pagina 25