Nederlandse meisjes willen ook dansen in hiphopclips: ‘Met je billen naar de camera’

Niet alleen in de VS, ook ons land en België dromen talloze meisjes ervan hun lichaam te showen in een hiphopclip. Saul van Stapele op bezoek bij urban agentschap EyeCandy Europe. “Bij onze modellen denk je: met die chick wil ik de liefde bedrijven.”

FOTOSESSIEDAG van EyeCandy voor hiphopclips in de Zebra Lounge in Amsterdam Foto's Roger Cremer Nederland, Amsterdam, 04-02-2007 In de Amsterdamse club 'Zebra Lounge' houd het hip-hop modellen en casting bureau 'Eye Candy Europe' een casting dag voor eventueele toekomstige modellen. De dames worden in drie verschillende hoedanigheden gefotografeerd. Laila Kricha geeft aanwijzingen aan een model. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS jongeren Cremers, Roger

„Krom je rug!” De 16-jarige Iris van der Kooi uit Breda duwt zittend op handen en voeten haar billen iets verder de lucht in. Het krappe jurkje dat ze draagt, kruipt er bijna overheen. Eigenaresse Laila Kricha (30) van EyeCandy Europe, een agentschap dat zich specialiseert in urban modellen voor videoclips, stelt haar gerust. „Je mag ook een beetje lachen zodat je ontspant. En houd je kin omhoog…” Ze moedigt Iris aan om verleidelijk te kruipen met haar mond half open. Iris moet vooral niet op de camera’s letten, raadt Laila aan terwijl ze zegt dat de billen nog iets hoger moeten. „Het zijn fotografen, die zijn wel wat gewend.”

Iris is uit Breda naar discotheek Zebra Lounge in Amsterdam gekomen om testfoto’s te laten maken voor de catalogus van EyeCandy Europe. Het agentschap had haar voor de fotosessie gevraagd nadat ze op pp2g.com, een urban ontmoetingsplek op internet waar feesten gepromoot worden en jongeren met elkaar in contact komen, een foto van haar hadden gezien op haar persoonlijke pagina. De volslanke 16-jarige: „Ik wil graag lingeriemodel worden. Ik heb me ook bij andere castingbureaus ingeschreven maar ik denk dat EyeCandy beter bij me past. Bij andere bureaus moet je meer kleren aan.”

Ze zou als lingeriemodel graag net zo succesvol worden als Vida Guerra, een Amerikaans model dat beroemd werd door te figureren in prominente hiphopclips. „Ik vind haar zo mooi… Ik zou net als zij graag in clips willen spelen. Die meisjes die in rapclips spelen zijn geen sletten hoor; ze hebben respect voor zichzelf. Het is juist mooi wanneer je van zoiets je werk kunt maken. Ik voel me er fijn bij wanneer ik mijn lichaam kan laten zien. Wat ik het mooist vind aan mezelf? Mijn ogen en mijn billen.”

niet van die magere modellen

Laila Kricha draagt een nauwsluitend zwart pakje, hoge hakken, heeft grote ringen in haar oren en een strak paardenstaartje. Op het scherm van haar laptop laat ze foto’s zien van modellen van EyeCandy Europe. Lange dames die met hun forse billen met string naar de camera staan; korte meisjes met een diep decolleté; tengere meisjes met een zwoel bedoelde blik. En veel dames met een getinte huidskleur. Kricha: „Mooie vrouwen zoals je ze ziet in de discotheek en op het strand, die je nooit terugziet in een modellenbestand omdat ze niet graatmager zijn én 1.80 lang én maatje 32 hebben. En omdat de traditionele bureaus voor 95 procent met blanke modellen werken.”

Zelf begon Kricha op haar achttiende als fotomodel. Met haar lengte van 1,67m was ze te kort voor de catwalk en ‘te goed gevuld’ om aan de eisen van Nederlandse modellenbureaus te voldoen. Via vrienden belandde ze in Amerika. „Daar waren ze juist op zoek naar vrouwen zoals ik; het gaat daar meer om schoonheid. Ik kreeg opdrachten voor fotosessies met rappers als Snoop Dogg en Jay-Z. Hiphopmerken werken graag met vrouwen zoals ik. Het maakt niet uit of je maatje 40 hebt en je hoeft geen strakke buik of een klein kontje te hebben. Als je maar uitstraalt dat je de shit bent.”

EyeCandy Europe (EyeCandy is de naam die het Amerikaanse hiphoptijdschrift XXL geeft aan haar fotomodel van de maand en betekent ‘snoep voor de ogen’) is een onderdeel van het bedrijf Alano Music Group dat samenwerkt met urban bedrijven in Amerika en evenementen organiseert. Kricha wil EyeCandy, dat zo’n 800 Nederlandse en Belgische modellen in het bestand heeft staan, gestaag uitbreiden tot een Europees imperium „dat modellen cast voor videoclips, feesten geeft, mobiele telefoons op de markt brengt, kalenders, een kledinglijn…”

Elke twee weken organiseert EyeCandy een fotosessiedag voor „vrouwen tussen de 16 en 40.” Die sessies zijn laagdrempelig; pas later kijkt het bureau met welke modellen het in zee gaat. Het belangrijkste dat ze haar modellen te bieden heeft, is volgens Kricha „dat we echt sterren van ze willen maken. In de VS zijn modellen niet alleen een gezicht maar ook een naam, met merchandising, een kalender… Onze website, waarop foto’s van onze modellen staan, krijgt per dag tussen de 600.000 en één miljoen hits. Het is een goede business maar ik wil de modellen ook status geven. Waarom zou tussen deze meisjes niet de nieuwe Naomi Campbell zitten?”

de volgende beyoncé

Bij het urban publiek is Antony Haynes (36) vooral bekend als Glaze, een rapper die in de jaren negentig hitsucces had in Duitsland en voor clipzender TMF het hiphopprogramma The Pitch presenteerde. Nu werkt hij voor EyeCandy Europe en legt hij het verschil uit tussen de modellen van EyeCandy en die van andere modellenagentschappen en castingbureaus. „Bij onze modellen heb je niet iets van: wow, ik ga dat shirt kopen. Nee, bij onze modellen denk je: wow, met die chick wil ik de liefde bedrijven.”

Op een bank in de Zebra Club zitten acht meisjes te wachten op hun beurt om voor de camera’s te poseren. Veel korte jurkjes, strings en pakjes met het EyeCandy-logo er op. Wanneer een meisje in een vleeskleurig pakje binnenkomt, beginnen ze te giechelen. “Ik dacht dat je naakt was!” Voor de camera poseert een meisje wijdbeens zittend terwijl naast haar een ander zijdelings op handen en knieën plaatsneemt. Ze knipoogt naar Haynes wanneer hij vraagt of er al ‘hete foto’s’ van haar gemaakt zijn.

Volgens Haynes is het anderhalf jaar geleden opgerichte EyeCandy Europe „het antwoord voor alle meisjes in Europa die de volgende Beyoncé willen zijn. We gaan ze een flinke dosis zelfvertrouwen geven. Ik ga zorgen dat de hele wereld ze zal zien en dan worden ze vanzelf beroemd. De zusjes Hilton zijn ook beroemd en die hebben in hun hele leven nog niets gepresteerd.”

Het agentschap profileert zich nadrukkelijk als een bedrijf dat modellen cast voor videoclips en leverde al vrouwen voor een clip van Yes-R en de Amerikaanse r&b-zanger Ginuwine. In Nederland verloopt het vooralsnog moeizaam, vertelt Kricha. „Ze zeggen altijd dat er geen budget is. Maar iemand die de hele dag lampen vasthoudt, krijgt wel geld. Als je uit een clip van 50 Cent of Jay-Z de meisjes wegdenkt, houd je weinig over hoor. De meeste mensen kijken liever naar tien modellen dan naar tien rappers.”

seksisme overtrokken

Net als de meisjes die op de fotosessie zijn afgekomen, vindt Kricha de discussie over het seksistische karakter van in het bijzonder hiphopclips overtrokken. Volgens haar worden modellen in Amerika op de set professioneel behandeld en zijn veel vrouwen op basis van hun optredens in clips een lucratieve modellencarrière gestart. „Seks verkoopt, klaar. In Nederland is geen discussie over lingeriemodellen op grote billboards, maar wel over clips – terwijl dat ook gewoon commercials zijn. Er is niets mis mee je om eigen schoonheid in de strijd te gooien. Stiekem wil elke vrouw wel model zijn; ze staan niet voor niets uren voor de spiegel voordat ze uitgaan.”

Eén van die vrouwen is Queeny Madari (17) uit Amsterdam die al een paar maanden bij EyeCandy zit. Ze vindt dat ze goed bij het bedrijft past. „Het zijn hier allemaal dames met een vol lichaam en een sexy figuur. Ik ben trots op mijn brede heupen en volle borsten, dat komt altijd goed uit op de foto. En ik heb een sterk gezicht, dus de ene keer gooi ik mijn heupen er in en de andere keer een sterke blik. Het lijkt me leuk om in clips te spelen. Het mag gewaagd zijn, zolang ik zelf maar kan beslissen wat ik wel en wat ik niet wil.”