‘Dit kabinet maakt de opera elitair’

De Nederlandse Opera keert zich tegen de invoering van het profijtbeginsel in het kunstbeleid, zoals het nieuwe kabinet van plan is. Dat zou operabezoek vooral tot een aangelegenheid voor de elite maken.

Zakelijk directeur Truze Lodder zei gisteren bij de presentatie van het komende seizoen, dat de toegangsprijzen, in het komende seizoen tussen de vijftien en 110 euro, door het profijtbeginsel hoger zouden worden.

„De Opera verwerft met 25 tot 30 procent van het budget al veel eigen inkomsten, ver boven de vereiste 15 procent. De zaal kan niet voller dan vol. De bezetting varieert tussen 98 en 100 procent.”

Lodder hoopt dat de toekomstige minister Plasterk (OCW) deze „schadelijke” plannen bijstelt. „De Opera wil een zo breed mogelijk publiek bereiken en doet dat ook via radio en tv en eigen cd-producties, zoals de zojuist uitgekomen opname van Wagners Der Ring des Nibelungen.”

De Nederlandse Opera brengt in het volgende seizoen de wereldpremière van de vierde opera die Louis Andriessen schrijft voor de Opera: Commedia op teksten van onder anderen Dante en Vondel. De ‘filmopera’ wordt in Carré geregisseerd door Hal Hartley en gedirigeerd door Reinbert de Leeuw.

Artistiek directeur Pierre Audi regisseert Saint François d’Assise van Olivier Messiaen, gedirigeerd door Ingo Metzmacher, die ook voorstellingen leidt van Wagners Tristan und Isolde en Strauss’ Daphne.

Verder zijn er nieuwe producties van Castor et Pollux van Rameau door Pierre Audi, Lucia di Lammermoor van Donizetti door Monique Wagemakers, Die Entführung aus dem Serail van Mozart door Johan Simons en Un ballo in maschera van Verdi door Richard Jones.

Het seizoen begint met een vierdelige Monteverdi-cyclus. Reprises zijn er van Händels Giulio Cesare in de Stadsschouwburg gedirigeerd door René Jacobs, en Janáceks Katya Kabanova, gedirigeerd door Yakov Kreizberg.