Reed Elsevier zet onderwijsdivisie te koop

Uitgeefconcern Reed Elsevier gaat zijn onderwijsdivisie verkopen. Het Brits-Nederlandse bedrijf wil zich concentreren op wetenschappelijke, medische, juridische en zakelijke uitgaven. Reed Elsevier maakte dit vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers.

De uitgever haalde in 2006 een omzet van 7,9 miljard euro, een groei van 6 procent. De operationele winst steeg met 9 procent tot 1,79 miljard euro. De divisies Elsevier (wetenschap, gezondheid), LexisNexis (recht, databanken) en Elsevier Business (vakbladen, beurzen) haalden 10, 13 en 14 procent meer winst.

De onderwijstak Harcourt Education daarentegen zag het resultaat dalen met 19 procent. De divisie is al enkele jaren het zorgenkind van Reed Elsevier. In november had het concern al aangegeven dat de educatieve uitgever de verwachte omzetgroei niet zou halen. Met name de Britse markt voor schoolboeken viel vorig jaar tegen. In 2005 presteerde de tak die testen maakt voor Amerikaanse scholieren beneden verwachting. Harcourt Education, de kleinste van de vier divisies van Reed Elsevier, is goed voor 16 procent van de omzet van het concern (1,3 miljard euro in 2006).

„De onderwijsmarkt heeft een heel andere dynamiek dan de overige sectoren waarin wij actief zijn”, aldus bestuursvoorzitter Crispin Davis van Reed Elsevier, vanochtend telefonisch vanuit Londen. „Met name de overgang naar online-informatie gaat veel langzamer in het onderwijs dan in bijvoorbeeld de medische of juridische wereld.” Zonder Harcourt kan Reed Elsevier volgens Davis een scherpere koers varen met drie sterke onderdelen – voor juridische, zakelijke en wetenschappelijke informatie – waartussen een duidelijke synergie bestaat. Het concern verwacht dat de omzet dit jaar met 10 procent zal toenemen.

Reed Elsevier is niet de enige uitgeverij die haar educatieve divisie wil verkopen. Ook het Nederlandse concern Wolters-Kluwer en de Amerikaanse uitgeverij Thomson hebben hun onderwijsdivisies in de etalage gezet. Bestuursvoorzitter Davis ziet daarin geen problemen om een koper te vinden voor Harcourt. „De drie educatieve uitgeverijen die nu worden afgestoten zijn actief op zeer verschillende markten: wij richten ons op middelbaar onderwijs in de VS, Thomson op het Amerikaanse hoger onderwijs en Wolters-Kluwer op Europa.” Hij kan zich voorstellen dat een koper meerdere educatieve uitgeverijen samenvoegt. Davis verwacht dat de verkoop van Harcourt in het najaar is afgerond. De opbrengst gaat naar de aandeelhouders,

De groei van Reed Elsevier zit vooral in online-informatie. Digitale diensten namen vorig jaar toe met 10 procent en zorgden in 2006 voor 37 procent van de totale inkomsten. Tot een jaar of vier geleden was dit een vervangingsmarkt, stelt Davis. Informatie op de computer kwam simpelweg in de plaats van gegevens op papier. Tegenwoordig probeert Reed Elsevier digitale diensten aan te bieden die met papier niet mogelijk waren. Davis noemt als voorbeeld de dienst iConsult, een beslissingsondersteunend systeem voor Amerikaanse artsen.

Beleggers reageerden vanmorgen enthousiast op de plannen. Het aandeel Reed Elsevier stond rond het middaguur 6 procent hoger op 14,57 euro.