Parel Dubai, bruisende Elzas en foute Efteling

Medio februari. Dat betekent chocolade paaseitjes in de supermarkt en hoog tijd om de zomervakantie te plannen. Reismagazines voorspellen de trends voor 2007: Dubai, luxe internetboekingen, Dubai, korte stedentrips en natuurlijk Dubai, de jonge parel van de Verenigde Arabische Emiraten. Een zekere trend voor 2007 is volgens Internet Vakantie Magazine (een blad met webverwijzingen – ‘leuker, slimmer en véél handiger’ – à 4,95 euro) ook de themareis. Pakketplezier voor snorkelaars, Mozartliefhebbers of bijvoorbeeld pasgetrouwde stellen, ‘waarbij ook avontuurlijke binnenlandse jungletochten op het vasteland van Zuid-Amerika, in Suriname, niet ontbreken.’

Nog een gegarandeerde trend voor het toeristenseizoen: verdere opwarming van de aarde. De Reisgids van de Consumentenbond zette de kooldioxide-uitstoot van verschillende luchtvaartmaatschappijen op een rijtje. Voorbeeld: 1.500 kilometer vliegen met de ‘schoonste’, het Ierse Ryanair, en de ‘vieste’, het Portugese Portugalia, zou 148 kilo CO2-uitstoot per passagier schelen – ‘te vergelijken met de uitstoot van een gemiddelde auto over 775 kilometer, oftewel een autorit Utrecht-München’, schrijft de Reisgids. De minst vervuilende maatschappijen zijn overigens ... de prijsvechters! Echte stuntvliegers als Easyjet vliegen vaker in nieuwere, zuinigere toestellen. Ook zitten ze voller, waardoor de CO2 -uitstoot per passagier lager is. Wie echt groen wil vliegen, plant tijdens de vlucht een boom. Kijk op www.treesfortravel.nl.

Dichterbij huis kan ook. De favoriete vakantiebestemming van half Nederland blijft het land van stokbrood, wijn en je daar gehurkt van ontdoen: Frankrijk. Het Belgische Grande, reismagazine voor levensgenieters (5,20 euro) ontdekte de verborgen kant van de Elzas. Dat wil zeggen, bier. De Elzas is de grootste bierproducent én -consument van Frankrijk. ‘Een Alsacien drinkt gemiddeld 680 liter bier per jaar’, aldus Grande. ‘Dat is bijna twee liter per dag!’. Tja, het blijven twee melkpakken, maar gek is het niet met al die Duitse namen daar. Aldus deze auteur.

De beste inspiratie voor vakantie in eigen land vind je in buitenlandse reisgidsen. William Cook verkneukelt zich in Condé Nast Traveller (7,00 euro) in de suite van John en Yoko in het Amsterdamse Hilton. En het testkoppel Vincent en Joan Crump maakte met kinderen Daisy (13) en Xander (3) voor Travel-magazine van The Sunday Times (7,50 euro) een opsomming van de zes beste pretparken in Europa. De Efteling was misschien niet het ‘whizziest’ park, maar verreweg het charmantst. Behalve het ‘live entertainment’ dan: ‘a little too homespun, with long-in-the-tooth-ladies dressed as fairy princesses and red nosed clowns in politically incorrect national costumes.’

Eppo König