‘Ook mij gaat het om de machtstrijd tussen seksen’

Steve Buscemi maakte een remake van Theo van Goghs Interview. De film is een hit op het Filmfestival Berlijn. Een groepsgesprek over de film deed de plot nog eens dunnetjes over.

Steve Buscemi in Berlijn Foto AFP US actor Steve Buscemi poses during a photocall for the film he directed "Interview" at the 57th Berlinale International Film Festival in Berlin 14 February 2007. The movie is presented during the "Panorama" event of the International film festival scheduled from 08 to 18 February 2007. AFP PHOTO JOHN MACDOUGALL AFP

Het was net als in de film. Alleen zat er nu een groepje journalisten tegenover de ster en was het geen pingpongwedstrijdje, maar een partij simultaanschaak. Aan de ene kant dus de ster. Steve Buscemi in dit geval, als acteur bekend uit de films van onder meer Quentin Tarantino, Jim Jarmusch en de gebroeders Coen. Hij zat daar omdat hij de Amerikaanse remake van Theo van Goghs Interview regisseerde en zelf de rol op zich had genomen van verslaggever Pierre (Pierre Bokma in de Nederlandse versie). Tabloidlieveling Sienna Miller trad in de voetsporen van Katja Schuurman, die aan het einde van de film nog een klein gastoptreden heeft.

Tegenover de ster Steve Buscemi zaten net als in de film de journalisten, ieder met zijn eigen belangen. Kort door de bocht was de Engelstalige pers (Groot-Brittannië, VS, Australië) die in niets anders geïnteresseerd waren dan in Buscemi de ster. De overige Europeanen vroegen zich meer af wat hem in het oorspronkelijke script had aangetrokken, en hoe het was geweest om met Theo van Goghs vaste cameraman Thomas Kist te werken. Een kleine culture clash, die de grotere in de film weerspiegelde.

Buscemi: „Toen ik het origineel zag was het alsof ik naar de laatste scènes uit een huwelijk van een slecht bij elkaar passend stel keek. Dat is natuurlijk niet zo, want Pierre en Katja hebben elkaar net voor het eerst ontmoet en je voelt vanaf het begin dat hun wegen zich wel weer moeten scheiden omdat ze te verschillend zijn. Maar dan kom je erachter dat ze ook heel erg op elkaar lijken. In hun ambities, in hun verlangen om beide de beste, winnaar van de situatie te willen zijn. Het is een kat-en-muisspel.”

„Natuurlijk heb ik zelf ook tegenover journalisten gezeten die niet genoeg van me wisten, terwijl ik toch zo langzamerhand alles weleens over mezelf heb verteld en gelezen. Maar in de journalistiek gaat het soms niet om wat iemand al van je weet, maar dat je het aan hém vertelt.”

„Sienna kende ik niet, ook niet toen men mij vertelde dat ik haar uit de tabloids zou moeten kennen. Dat was een reden om haar niet te casten. Wat de doorslag gaf om dat toch te doen waren de extra’s op de dvd van Layer Cake. Ironisch genoeg kon ik pas in die promo-interviews zien dat ze als persoonlijkheid heel anders was dan de rollen die ze tot dan toe had gespeeld. En dat ze daar wellicht iets van kon gebruiken. Zelf wil ik namelijk altijd zoveel mogelijk van mezelf in m’n rollen stoppen, of ik nu een moorddadige maniak in een mainstream film speel of een nerdy verzamelaar in een kleine artfilm. Het zijn allemaal versies, uitvergrotingen van mezelf.”

„In de VS werd Theo van Gogh pas een begrip na zijn dood. Ik ben geïnteresseerd in hetzelfde als hij, de machtstrijd tussen de seksen. Zijn acteurs zijn mede zo goed doordat hij filmde met drie camera’s, waardoor je zo min mogelijk met de technische aspecten van filmmaken bezig hoeft te zijn. Zo kun je je als acteur meer in je karakter verliezen.”

En ja, het is altijd fijn om met de Coen-broers te werken. En die Australische journaliste die denkt dat hij in Ghost World (waarin hij een nerdy platenverzamelaar speelt) een verhouding krijgt met Scarlett Johansson, zij het vergeven. En het is altijd fijn om met de Coen-broers te werken. En dat verhaal over waarom hij acteur is geworden vertelt hij wel een andere keer. En ja, het is altijd fijn om met de Coen-broers te werken.

Het is nog niet bekend wanneer Buscemi’s versie van ‘Interview’ in Nederland uitkomt.

    • Dana Linssen