NS rekent op extra geld voor het spoor

De Nederlandse Spoorwegen zien in de nieuwe regering een medestander in het verbeteren van het treinvervoer. NS verwacht een extra overheidsinvestering van 7,5 miljard euro in nieuwe infrastructuur. Dat zei NS-directeur Bert Meerstadt van NS vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers.

„De visie van NS en het nieuwe kabinet sluiten naadloos op elkaar aan”, aldus Meerstadt. In het regeerakkoord wordt uitgegaan van een jaarlijkse groei van 5 procent van het aantal treinreizigers, veel meer dan de 1 procent die in de nota mobiliteit van het zittende kabinet staat vermeld. „Grote onbekende voor ons is wel het infrastructuurfonds, maar voor verbetering van het spoor is naast de miljarden die we zelf investeren 7,5 miljard euro nodig om de groei op te vangen.” NS telde in 2006 gemiddeld 1,1 miljoen reizigers per dag, een toename van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. NS verwacht tot 2020 een verdere groei van het reizigersvervoer van minimaal 2,5 procent per jaar.

Het bedrijfsresultaat van NS steeg in 2006 van 288 naar 310 miljoen euro, ondanks een eenmalige voorziening van 140 miljoen euro die NS moest nemen wegens het te laat opleveren van de hogesnelheidslijn. De nettowinst daalde van 221 naar 197 miljoen euro.

NS past de dienstregeling dit jaar opnieuw aan. De invoering van het nieuwe spoorboekje kwam het bedrijf in december op veel kritiek te staan, omdat reizigers op sommige trajecten langer onderweg waren. NS heeft zich deze kritiek aangetrokken, maar houdt in grote lijnen vast aan veranderingen.