‘Milieutax bedreigt Schiphol’

Een milieuheffing op vliegtickets bedreigt de concurrentiepositie van de luchthaven Schiphol. De maatregel uit het regeerakkoord kan ertoe leiden dat prijsvechters uitwijken naar regionale luchthavens in het nabije buitenland. Daardoor kan het netwerk van bestemmingen binnen Europa schade worden toegebracht. Dat heeft de directie van Schiphol vanmorgen laten weten bij de presentatie van de jaarcijfers.

Het nieuwe kabinet heeft een milieutoeslag ingeboekt van 350 miljoen euro in het regeerakkoord. Deze milieuheffing betekent in de praktijk dat vliegtickets 24 euro per stuk duurder worden. „Wij doen op Schiphol grote investeringen, bijvoorbeeld door de bouw van een aparte pier voor prijsvechters, om deze maatschappijen voor Schiphol te behouden. Deze maatregel doet onze inspanningen deels teniet”, aldus operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol.

Volgens algemeen directeur Geralch Cerfontaine is het voornemen van het kabinet een „brute belastingmaatregel” die geen bijdrage levert aan het verbeteren van het milieu, tenzij die in Europees of mondiaal verband wordt genomen.

De Schiphol-directie hoopt het met de nieuwe minister van Financiën, Wouter Bos, eens te worden over een gemakkelijker toegang tot de kapitaalmarkt, ondanks het voornemen van het kabinet om de beursgang van Schiphol af te blazen. Dit om met name in het buitenland investeringen te kunnen doen. „Dit is een leuk bedrijf, maar het zou zo veel mooier kunnen zijn”, aldus Cerfontaine.

Schiphol heeft vorig jaar een netto resultaat geboekt van 198 miljoen euro, een stijging van 7,2 procent. Het totaal aantal passagiers op Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport steeg met 4,6 procent.