Helft meer winst voor Randstad

Randstad heeft het afgelopen jaar wereldwijd bijna 50 procent meer winst gemaakt dan het jaar daarvoor. Ook de marge groeide met bijna 1 procentpunt tot 5,3 procent, maakte het bedrijf vandaag bekend.

Dat betekent dat Randstad vorig jaar een van de belangrijkste doelen uit het vijfjarenplan van 2002 heeft bereikt, een jaar eerder dan verwacht. „Het is een voortreffelijk jaar geweest”, begon topman Ben Noteboom de presentatie van de cijfers.

Vorig jaar werd voor het eerst meer dan 30 procent van de omzet behaald met gespecialiseerde, en dus winstgevender diensten als werving en selectie, en het uitlenen van gespecialiseerde uitzendkrachten. Ook dat was een van de in 2002 geformuleerde doelen, en droeg bij aan de verhoging van de winstmarge.

In vrijwel alle markten waar de uitzender actief is groeide de omzet met dubbele cijfers. De omzet van het hele concern groeide met 23 procent tot 8,2 miljard euro.

Die groei in vooral Europa en Azië is voor een belangrijk deel te danken aan de opleving van de economie. Maar in vrijwel alle markten groeide het bedrijf sterker dan de markt, en vergrootte daarmee dus het marktaandeel.

Randstad is daarmee dit jaar groter geworden dan concurrent Vedior, en is nu na Adecco en Manpower de derde uitzender ter wereld. Dat is volgens Noteboom te danken aan het in alle markten uitvoeren van hetzelfde concept onder dezelfde merknaam. Grote, veelal industriële klanten worden vanuit hun eigen bedrijf bediend, en de Randstad-vestigingen concentreren zich op deelmarkten.

Alleen in de Verenigde Staten bleef de groei met 6 procent achter. „De markt in de VS is weerbarstig. Maar ook hier groeide Randstad, terwijl de markt vorig jaar kromp.” Noteboom zei dit jaar nog ten minste 70 extra vestigingen in de VS te openen. In Nederland bleef de groei 1 procentpunt achter bij de 15 procent groei van de uitzendmarkt. Wel groeide de marge bijna 1 procentpunt.