Gavin Turk

Gavin Turk Al vanaf het begin van zijn carrière is Gavin Turk gefascineerd door de mythe van het kunstenaarschap. Dat begon al met Cave, zijn afstudeerproject op het Royal College of Art, waarbij hij een grote blauwe ‘heritage-plaquette’ presenteerde – zo’n bord dat je in Engeland soms ziet op gevels om de voorbijganger aan de vroegere aanwezigheid van een beroemdheid te herinneren. Op Turks afstudeerbord stond: ‘Borough of Kensington / Gavin Turk Sculptor/ Worked here 1989 – 1991’. Na zo zijn eerste mythe te hebben geschapen stortte Turk zich op de mythe van anderen. Het beroemdste voorbeeld daarvan is Pop: een wassen beeld van Turk, gekleed als Sex Pistols-bassist Sid Vicious en staand in de houding van Elvis Presley op de beroemde Andy Warhol-schilderijen. Later begon hij met een reeks beroemde portretten in Andy Warhol-stijl, vermengd met dat van hemzelf. Turk werd al snel opgestuwd door de Young British Artists (YBA), de beweging van jonge Britse kunstenaars die in de jaren negentig wereldwijd furore maakte. Net als hij speelden zij met hun persoonlijkheid en het ironiseren van de kunstgeschiedenis. Het GEM toont nu een overzicht (het eerste in Nederland) van Turk. De grote roem voor YBA en Turk is voorbij; ze zijn zelf kunstgeschiedenis geworden en vanaf het begin 2000 heeft Turk een ander element in zijn oeuvre: bronzen beelden. Brons is het klassieke beeldhouwmateriaal bij uitstek. Het is dan ook typisch Turk om die rol om te draaien: hij gebruikt het brons om die ‘klassieke’ eigenschappen te ridiculiseren. Wat deze expositie intrigerend maakt is dat je een kunstenaar kunt aanschouwen op een breukvlak in zijn carrière. Gavin Turk: The Negotiation of Purpose t/m 20 mei GEM, Museum voor actuele kunst, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di t/m zo 12-18u Gavin Turk: Oscar II (2000), brons en olieverf White Cube Gallery, London Gavin Turk: Oscar, 2000, Brons en olieverf, Bronze and oil paint, Plinth (118 x 70 x 35 cm), Courtesy of the artist/ White Cube Gallery

Al vanaf het begin van zijn carrière is Gavin Turk gefascineerd door de mythe van het kunstenaarschap. Dat begon al met Cave, zijn afstudeerproject op het Royal College of Art, waarbij hij een grote blauwe ‘heritage-plaquette’ presenteerde – zo’n bord dat je in Engeland soms ziet op gevels om de voorbijganger aan de vroegere aanwezigheid van een beroemdheid te herinneren. Op Turks afstudeerbord stond: ‘Borough of Kensington / Gavin Turk Sculptor/ Worked here 1989 – 1991’. Na zo zijn eerste mythe te hebben geschapen stortte Turk zich op de mythe van anderen. Het beroemdste voorbeeld daarvan is Pop: een wassen beeld van Turk, gekleed als Sex Pistols-bassist Sid Vicious en staand in de houding van Elvis Presley op de beroemde Andy Warhol-schilderijen. Later begon hij met een reeks beroemde portretten in Andy Warhol-stijl, vermengd met dat van hemzelf. Turk werd al snel opgestuwd door de Young British Artists (YBA), de beweging van jonge Britse kunstenaars die in de jaren negentig wereldwijd furore maakte. Net als hij speelden zij met hun persoonlijkheid en het ironiseren van de kunstgeschiedenis. Het GEM toont nu een overzicht (het eerste in Nederland) van Turk. De grote roem voor YBA en Turk is voorbij; ze zijn zelf kunstgeschiedenis geworden en vanaf het begin 2000 heeft Turk een ander element in zijn oeuvre: bronzen beelden. Brons is het klassieke beeldhouwmateriaal bij uitstek. Het is dan ook typisch Turk om die rol om te draaien: hij gebruikt het brons om die ‘klassieke’ eigenschappen te ridiculiseren. Wat deze expositie intrigerend maakt is dat je een kunstenaar kunt aanschouwen op een breukvlak in zijn carrière.

Gavin Turk: The Negotiation of Purpose t/m 20 mei GEM, Museum voor actuele kunst, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di t/m zo 12-18u