Frankrijk

Bruce Davidson Na een korte periode als freelancer voor Life Magazine, werd de Amerikaanse fotograaf Davidson (1933) in 1958 opgenomen in het Magnum-collectief. Telkens weer maakte hij aan de hand van tijd- en plaatsgebonden levensomstandigheden een verhaal met een algemeen menselijke strekking. De Fondation Henri-Cartier-Bresson toont twee zwart-wit series, Time of Change,1961-1965 en East 100th Street, 1966-1968 waarin Davidson de emancipatie laat zien van de Amerikaanse zwarten in de Verenigde Staten en in Harlem.

T/m 22 april in de Fondation Henri-Cartier-Bresson, 2, impasse Lebouis, Parijs, www.henricartierbresson.org.

Fabriek Achter deze weinig aanlokkeljke titel schuilt een stuk waar je ademloos naar luistert, mits je geïnteresseerd bent in het geweld van de wereld van de arbeid. L’Usine is een stuk van de Zweedse auteur Magnus Dahlström, vertegenwoordiger van het Scandinavische Skräckel-genre, dat het publiek met fictief geweld probeert te raken. Het stuk speelt zich af in de kantine van een ijzerfabriek. Arbeiders, arbeidsters en de ploegbaas: negen personages in pijnlijke en vernederende situaties. Grofheid in woorden en gebaren overheerst. Een aangrijpende fabel over de wreedheid van de menselijke verhoudingen. Mooie regie van Jacques Osinski.

L’Usine t/m 25 febr in het Théâtre du Rond-Point, Parijs, 0033-144959821.

En verder in Parijs La Périchole, opéra-bouffe van Offenbach in de regie van Jérôme Savary t/m 25 mrt in de Opéra-Comique www.opera-comique.com; Sculpturen, installaties en tekeningen van de Belgische beelden kunstenaar en theatermaker Jan Fabre t/m 24 febr in Galerie Daniel Templon 0033-142721410; Rembrandt bouquet final, dessins du Kupferstichkabinett de Berlin t/m 11 maart Institut néerlandais, www.insitutneerlandais.com