Auto voor de snelle IT’er

Seat Altea XL De Seat Altea XL Stationwagon is 18,7 centimeter langer dan de Altea. Het prijsverschil tussen beide auto’s is 1.000 euro. De geteste versie was een 2.0 TDI Stylance van 31.595 euro. Maximumvermogen: 140 pk, 103 kW en 4.000 toeren per minuut. De goedkoopste Altea XL is er een met 1,4 benzinemotor: 20.995 euro. De versie met een 1,6 benzinemotor begint bij 21.995 euro. Deze heeft standaard een semi-automatische airconditioning. Vanaf het voorjaar komen er nog een 1.8 TFSI benzinemotor van 160 pk en een 170 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor bij. B0009P 0067

Goed nieuws voor de snelle IT-jongens die nu in een kanariegele Seat Leon rijden: ze kunnen aan de kinderen. Seat heeft een stationswagon op de markt gebracht die niet de uitstraling heeft van een saaie, te hoge gezins-MPV: de Altea XL. Meer ruimte, maar toch een sportief uiterlijk en prettig rijgedrag, daarmee wil Seat het marktsegment van de stationswagons aanboren. En het moet gezegd: na een testrit is de voorspelling niet gewaagd dat het wel eens een succesvolle auto kan worden.

Sociedad Española de Automóviles de Turismo is opgericht in 1950. Midden jaren tachtig kwam het Spaanse automerk in handen van het Duitse Volkswagen. Seat krabbelde in de jaren negentig langzaam op, zeker na de introductie van de Leon. Maar recentelijk ontkwam het merk niet aan saneringen die het moederbedrijf over de hele linie moest doorvoeren.

Seat, auto emoción. Het is de leus waarmee Seat probeert een zwoel en flitsend imago te kweken. Daarbij wordt sinds kort ook popster Shakira ingezet. De Altea XL wordt gebouwd in de fabriek in het Spaanse Martorell, vertelt de pr-manager van importeur Pon Car. „Een hele moderne fabriek”, voegt hij er meteen aan toe.

Want het Spaanse automerk vecht nog altijd tegen het ook wat onbetrouwbare imago, al wil de pr-man dat niet toegeven. Maar toen Free Record Shop-baas Hans Breukhoven zich laatdunkend over Seat uitliet kwam de pr-afdeling met een slim charmeoffensief. Nadat hij met 170 km/uur was aangehouden, had Breukhoven namelijk in De Telegraaf gezegd: „Als je in een Seatje 120 rijdt, gaat alles schudden en bonken, maar ik heb een grote Range Rover. Dan merk je niks.” De rijbewijsloze Breukhoven kreeg een dag een Seat Leon FR van 200 pk, met coureur Tom Coronel als chauffeur, om hem te laten ervaren hoe die bij 120 km/uur rijdt. Gevolg: opnieuw een voorpaginastukje in De Telegraaf. Kop: ‘Breukhoven valt voor Seat’.

De geteste Seat Altea XL rijdt ook bij 120 km/uur per uur uitstekend. Het was wel een van de fraaiere uitvoeringen: 2.0 TDI Stylance. Voor iemand die niet gewend is aan een 140 pk sterke dieselmotor – dezelfde die bijvoorbeeld in de VW Golf leverbaar is – is het een genot om mee te rijden. Van 0 naar 100 km/uur in tien seconden, en vooral: op de snelweg in no time even inhalen. De trekkracht bij 100 km/uur is enorm. De prestaties van de veel goedkopere versie met de 102 pk sterke 1.6 benzinemotor zijn vanzelfsprekend heel anders: van 0 naar 100 in 13,2 seconden, zo meldt Seat bij de technische specificaties. En deze uitvoering heeft ruim 16 seconden nodig om van 80 naar 120 km/uur te komen; de geteste dieselwagen doet dat in iets meer dan 9 seconden.

Een niet-emotionele autorijder heeft verder niet veel op de auto aan te merken. De bagageruimte is voor een gezin met twee kinderen ruim genoeg (532 liter). Onder de stoelen bevinden zich fijne vakjes. Het interieur, zoals de lekker harde stoelen, en het rijgedrag doen Duits aan: solide en robuust. Het dashboard is misschien wat propperig – heel anders dan bijvoorbeeld het overzichtelijke interieur van de Renault Scénic. En met drie jonge kinderen op de achterbank is de auto eigenlijk net te krap, want met drie zitjes is het een heel gedoe om de veiligheidsgordels vast te krijgen.

Maar Seat wil ook niet concurreren met de grotere Scénic, de Citroën C4 Picasso of de Toyota Verso. Het merk richt zich op het ‘c-segment stationswagons’, met de Ford Focus, de Opel Astra, de Renault Mégane en de Peugeot 307, een markt van circa 40.000 auto’s per jaar. Seat wil er met de Altea XL 2.500 per jaar van afsnoepen.

Eén nadeel voor de IT-jongens: de auto is niet leverbaar in kanariegeel, wel in Emocionrood.

Herman Staal

Herman Staal is redacteur van NRC Handelsblad en rijdt in een Opel Zafira.